Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

De tre første årene av barnevernstudiet.

Innhold

Emnet omhandler etikk og vitenskapsteoretiske perspektiver med særlig relevans for barnevernet. De vitenskapsteoretiske perspektivene knyttes til spørsmålet om hva slags kunnskap som er sakssvarende for barnevernets utfordringer og oppgaver. Emnets etikkdel omhandler prinsipper og livsfenomener slik de kommer til uttrykk i styrende dokumenter for barnevernet, og slik de aktualiseres og utfordres i utøvd barnevernsarbeid. Spenningsfelt knyttet til barnevernets sentrale oppgaver blir vektlagt. Emnet vil trekke veksler på etisk teori med særlig vekt på prinsippbasert etikk og fenomenologisk orientert etikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om barnevernets kunnskapsgrunnlag med særlig henblikk på forholdet mellom teori og praksis.

  • ha inngående kunnskap om prinsippbasert etikk og fenomenologisk orientert etikk med særlig henblikk på disse posisjonenes relevans for barnevernet.

  • ha avansert kunnskap om barnevernets prinsipper

  • ha avansert kunnskap om livsfenomener og deres plass i barnevernet

  • ha inngående kunnskap om verdier i barnevernet knyttet til ulike levesett, mangfold og minoriteter. 

  • ha inngående kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring og utfordringer knyttet til egen rolle som barnevernsarbeider.

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne diskutere hva som er sakssvarende kunnskap for barnevernet

  • kunne identifisere og reflektere over livsfenomener, prinsipper og verdimessige dimensjoner i barnevernets styrende dokumenter og metoder

  • kunne identifisere etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern.

  • kunne reflektere over egne verdier og deres betydning med tanke på barnevernsarbeid.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i barnevernets vitenskapsteoretiske, etiske og eksistensielle dimensjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til muntlig eksamen, må gruppeoppgave med individuelle deloppgaver være godkjent. Arbeidskravet presenteres nærmere i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:39