Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Det forutsettes at studenten har fullført de to første årene av barnevernstudiet, i tillegg til BV-300 og BV-304

Innhold

Dette emnet skal gi kunnskap og trening i reflekterende prosesser knyttet til egen involvering, beslutninger og innsikt i profesjonsutøvelsen, samt de fenomenene og utfordringene som profesjonsutøvelsen er rettet mot. Studentene skal arbeide med faglige problemstillinger i lys av barnevernets verdigrunnlag og anvende ulike kunnskapsformer i arbeidet.

Refleksjonsprosessene kan anta ulike vinklinger som teknisk, praktisk, kritisk, etisk, estetisk og eksistensiell. På den måten skal emnet bidra til profesjonell danning som også innebærer en eksistensiell dimensjon basert på en fenomenologisk tilnærming og med fokus på personfaglig vekst og utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående forståelse av egen rolle som barnevernsarbeider og innsikt i praksisfenomenologisk syn på forholdet mellom teori og praksis

  • ha avansert kunnskap om barns beste, og hvordan det gjenspeiles og søkes ivaretatt i barnevernfaglige arbeidsprosesser og beslutninger

  • ha inngående kunnskap om maktstrukturer og dominerende kulturelle føringer som barnevernet inngår i

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne identifisere ulike maktformer i barnevernet og forholde seg kritisk til makten i den profesjonelle rollen

  • kunne fremstille faglige problemstillinger skriftlig, og vurdere og anvende relevant kunnskap i faglig arbeid

  • kunne bidra til utvikling av avansert forståelse av barns beste gjennom aktivt å ta del i fagkritisk refleksjon og fagutvikling innenfor fagområdet

  • kunne forholde seg kritisk og eksistensielt til egen profesjonelle rolleutvikling og til profesjonens verdigrunnlag og faglige visjoner

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne utforme egen rolle som barnevernsarbeider og ha spesialisert innsikt i hva som påvirker beslutninger som fattes

  • kunne analysere konkrete situasjoner i lys av relevant kunnskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Det gis nærmere informasjon i Canvas. Det er krav om minimum 80 % deltakelse i seminar og praktiske øvinger. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med reflekterende og undrende prosesser gjennom hele emnet. Studentenes egne erfaringer fra praksisstudiene danner inngangen til refleksjonen som knyttes sammen i et danningsperspektiv. Erfaringer trekkes direkte inn i refleksjoner og undervisning på universitetet. Studentene arbeider med ulike former for reflekterende skriving og dialogformer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Eksamen består av to individuelle deloppgaver. Oppgavene vektes likt. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:05:42