BV-203 Praksis i miljøterapeutisk barnevern
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
BV-100 Innføring i barnevern
Anbefalte forkunnskaper
PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling
Innhold
I dette emnet skal studentene delta i praktisk miljøterapeutisk arbeid. Studentene skal følge erfarne miljøterapeuter i deres virksomhet og lære hvordan en på en systematisk måte kan bruke miljøterapeutiske tiltak til endringsarbeid. Emnet skal gi studentene kunnskap om hvordan miljøterapeuten kan ta i bruk kunnskap fra ulike faglige ståsted og hjelpe/bistå barn og unge og deres familier. Trening i kommunikasjon er en sentral del av dette emnet, sammen med bruk av aktiviteter for å fremme opplevelse av mestring. Studentene skal arbeide med å øke egen innsikt i og refleksjon over eget/tjenestens/institusjonens faglige ståsted og de organisatoriske og juridiske rammene for virksomheten.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha bred kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmåter, faglige og verdimessige grunnlag i ulike kontekster
-
ha grunnleggende kunnskap om aktiviteters betydning for mestring og sosial deltakelse
-
ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep
-
ha bred kunnskap om relasjonsetablering og relasjonens betydning i endringsarbeid
-
ha kunnskap om ulike tilnærminger til refleksjon
-
ha bred kunnskap om barns rettigheter i institusjon og grensene for bruk av tvang
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne vise omsorg og innlevelse
-
kunne anvende aktiviteter for å fremme læring, inkludering og mestring
-
kunne reflektere over utøvelse, muligheter og begrensninger ved systemet de arbeider innenfor
-
kunne bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning
-
kunne etablere trygge relasjoner og kommunisere i motstand og konflikt
-
kunne møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med empati og en tverretatlig tilnærming
-
kunne identifisere faglige, verdimessige, etiske og juridiske utfordringer i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge og gjennomføre varierte miljøterapeutiske tiltak over tid, alene og som deltaker i et team i tråd med etiske krav og retningslinjer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % frammøte til obligatoriske seminar og i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning og seminar. Hoveddelen av emnet er at studenten skal ha praksisstudier i en miljøterapeutisk virksomhet. Praksisperioden strekker seg over 7 uker (tilsvarende 30 dager på praksisplass). Studenten skal i den grad det er mulig ha en veileder på praksisstedet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
BV-202 – Praksis i miljøterapeutisk barnevern | 10 |