Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

BV-100 Innføring i barnevern

Anbefalte forkunnskaper

 PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling

Innhold

I dette emnet skal studentene delta i praktisk miljøterapeutisk arbeid. Studentene skal følge erfarne miljøterapeuter i deres virksomhet og lære hvordan en på en systematisk måte kan bruke miljøterapeutiske tiltak til endringsarbeid. Emnet skal gi studentene kunnskap om hvordan miljøterapeuten kan ta i bruk kunnskap fra ulike faglige ståsted og hjelpe/bistå barn og unge og deres familier. Trening i kommunikasjon er en sentral del av dette emnet, sammen med bruk av aktiviteter for å fremme opplevelse av mestring. Studentene skal arbeide med å øke egen innsikt i og refleksjon over eget/tjenestens/institusjonens faglige ståsted og de organisatoriske og juridiske rammene for virksomheten.

Læringsutbytte

Kunnskap:

 Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmåter, faglige og verdimessige grunnlag i ulike kontekster

  • ha grunnleggende kunnskap om aktiviteters betydning for mestring og sosial deltakelse

  • ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep

  • ha bred kunnskap om relasjonsetablering og relasjonens betydning i endringsarbeid

  • ha kunnskap om ulike tilnærminger til refleksjon

  • ha bred kunnskap om barns rettigheter i institusjon og grensene for bruk av tvang

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne vise omsorg og innlevelse

  • kunne anvende aktiviteter for å fremme læring, inkludering og mestring

  • kunne reflektere over utøvelse, muligheter og begrensninger ved systemet de arbeider innenfor

  • kunne bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning

  • kunne etablere trygge relasjoner og kommunisere i motstand og konflikt

  • kunne møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med empati og en tverretatlig tilnærming

  • kunne identifisere faglige, verdimessige, etiske og juridiske utfordringer i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte miljøterapeutiske tiltak over tid, alene og som deltaker i et team i tråd med etiske krav og retningslinjer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % frammøte til obligatoriske seminar og i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning og seminar. Hoveddelen av emnet er at studenten skal ha praksisstudier i en miljøterapeutisk virksomhet. Praksisperioden strekker seg over 7 uker (tilsvarende 30 dager på praksisplass). Studenten skal i den grad det er mulig ha en veileder på praksisstedet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
BV-202 – Praksis i miljøterapeutisk barnevern 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:38