Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

PSY424 Psykososial helse

PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid, organisasjon og fagledelse

Innhold

Miljøterapeutisk arbeid innebærer ulike måter å tilrettelegge omgivelsene på for å oppnå atferdsendring og bedre livskvalitet. Hensikten er å bistå personer som har et ønske om og behov for å øve opp ferdigheter eller som har atferd som begrenser eller hindrer dem i deltakelse i samfunnslivet. En viktig del av det miljøterapeutiske og atferdsanalytiske arbeidet innebærer å bistå i å kartlegge personens verdier og ønsker.

 

Perspektivet er kontekstuelt og ser på menneskets atferd i konteksten av foranledninger, konsekvenser og motivasjonsendrende hendelser som avdekkes gjennom funksjonell kartlegging. Fokuset er forskningsstøttede strategier som differensielle forsterkningsprosedyrer, påvirkning av motivasjonelle hendelser og funksjonell kommunikasjonstrening som alternativ til mer restriktive intervensjoner.

 

Å øve inn ferdigheter baseres på avdekking av motivasjon samt bruk av hjelpeteknikker som shaping, modellæring, regelstyring og promptfading. Det vil også være et fokus på teknologi som støtte i disse prosessene. Rammeverket bak endringsarbeidet er problemløsning ut fra arbeidsmodeller som bruker forskningselementer som basislinje, N=1 design og monitorering av endringsarbeid for å sikre kvalitet og faglig fundert beslutningsstruktur. Emnet vil gi teoretisk kunnskap om og ferdighetstrening i komponentene. Etiske problemstillinger vil løftes opp for refleksjon i alle leddene i det miljøterapeutiske arbeidet. 

 

Tema: 

1. Teoretisk grunnforståelse av anvendt atferdsanalyse og sosial læringsteori 

2. Tiltak med hensikt å etablere ferdigheter 

3. Tiltak med hensikt å redusere atferd som utfordrer 

Læringsutbytte

 

Studenten:

Kunnskaper

  • har kunnskap om ulike miljøterapeutiske tilnærminger med særlig vekt på anvendt atferdsanalyse og anvendelsen i opplæring, helse- og omsorgstjenester

  • har kunnskap om etiske problemstillinger og normative premisser i miljøterapeutisk arbeid

  • har kunnskap om livskvalitet, måling av livskvalitet og vurdering av sosial validitet

  • har kunnskap om problemløsning

  • har kunnskap om kartlegging av mestringsbetingelser, behov og helhetlig vurdering av målsetninger for miljøterapeutisk arbeid

  • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige rammeverk og N=1 design som grunnstrukturen i kartlegging, analyse og dokumentasjon

  • har kunnskap om sentrale begreper innen anvendt atferdsanalyse og sosial læringsteori

  • har inngående kunnskap om ikke-aversive tiltak for å redusere atferd som utfordrer

  • har inngående kunnskap om funksjonell forståelse av atferd

  • har inngående kunnskap om intervensjoner som bidrar til å etablere ferdigheter, øke selvstendighet og bedre livskvalitet

  • har inngående kunnskap om intervensjoner for å forebygge atferd som utfordrer

  • har inngående kunnskap om differensielle forsterkningsprosedyrer og erstatningsatferd for atferd som utfordrer

  • har inngående kunnskap om å kartlegge og endre foranledninger for å forebygge atferd som utfordrer

  • har kunnskap om relevant forskning om tilnærminger basert anvendt atferdsanalyse

Ferdigheter

  • kan kartlegge, analysere og avveie konkrete etiske dilemmaer med utgangspunkt i den enkeltes ønsker og verdier

  • kan analysere de faglige problemstillingene innenfor målrettet miljøterapeutisk arbeid og anvendt atferdsanalyse

  • kan søke, bruke og forholde seg kritisk til forskning ved valg av intervensjon

  • kan gjennomføre og analysere utfall av funksjonell kartlegging av atferd

  • kan planlegge og evaluere tiltak med tanke på økt livskvalitet og sosial validitet

  • kan planlegge, evaluere og analysere utfall av tiltak for å etablere ferdigheter

  • kan planlegge, evaluere og analysere utfall av tiltak for å redusere atferd som utfordrer

  • kan planlegge forebygging og håndtering av atferd som utfordrer

  • kan planlegge bruk av velferdsteknologiske løsninger inn i miljøterapeutisk arbeid

Generell kompetanse

  • kan analysere og vurdere etiske problemstillinger og normative premisser i miljøterapeutisk arbeid

  • kan vurdere begrensninger og muligheter ved endringsprosesser basert på anvendt atferdsanalyse og målrettet miljøterapeutisk arbeid

  • kan bidra til innovasjon og nytenking ved å tilpasse og kombinere miljøterapeutiske arbeidsmåter på nye måter

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere endringsprosesser samtidig som den planlagte endringen samt kan kommunisere dette til personen selv, personer i nettverket og fagpersoner

  • kan planlegge, dokumentere og evaluere miljøterapeutisk arbeid med utgangspunkt i brukeres verdier, mål og behov; selvstendig og i samarbeid med andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • ha innsikt i koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert arbeid innen målretta miljøterapeutisk arbeid og anvendt atferdsanalyse

  • ha innsikt og kan vurdere egen rolle i miljøterapeutisk arbeid basert på målretta miljøterapeutisk arbeid og anvendt atferdsanalyse

  • kan formidle, samarbeide om- og drøfte faglige problemstillinger for å bidra til utvikling av god praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent deltakelse på seminarer

  • Godkjent deltakelse på ferdighetstrening

  • Godkjent deltakelse på simuleringsøvelser

  • Godkjente passeringstester og arbeidskrav.

Se emneheftet for nærmere beskrivelse.  

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppeundervisning, veiledet praksis i form av simulering, gruppearbeid med veiledning, seminarer, E-læring og praktiske øvelser/ferdighetstrening, samt passeringstester. Det må påregnes arbeid/selvstudier mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Det forventes et arbeidsomfang på 405 timer i emnet. 

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet 5 timer. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:29