Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA3-101K, PRA3-102K og PRA3-103K

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer. 

Praksisperioden har fokus på improvisasjon og ledelse i felleskap.

Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Kunst kultur og kreativitet (KKK) og Barns utvikling lek og læring 2 (BUL2). 

Mer informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Studenten skal

  • vise evne til å lede barn og medarbeidere, både i planlagte og spontane aktiviteter/estetiske opplevelser

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over kunstpedagogisk arbeid, og vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis i lys av teori/forskning

  • vise gjennom sin ledelsesutøvelse forståelse for sammenhengen mellom barnehagens samfunnsmandat og egen praksis

  • fremtre som en reflektert, engasjert og lekende barnehagelærer

  • støtte og utvikle barnehagefelleskapet

  • vise relasjonskompetanse og reflektere over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med barn, foresatte og medarbeidere

  • inkludere barns estetiske erfaringer, interesser, forutsetninger og rett til medvirkning i det kunstpedagogiske arbeidet

  • forstå betydning av kunstdidaktikk i pedagogisk arbeid, og bruker sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling gjennom utforsking og sansing

  • reflektere over hvordan samarbeid med ulike samarbeidspartnere får betydning for barns trivsel og utvikling

  • reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder mangfold i en barnehagekontekst

Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu)

Studentevaluering

Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PRA3-201G – Praksis 3. semester 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:29