Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

NAT119 Naturvitenskapenes utvikling og egenart

Innhold

Emnet har et overordnet fokus på vitenskapelig metode og utforskende arbeidsmåter i faget for elevene på ungdomstrinnet, i tillegg til skriving i naturfag. Emnet legges det vekt på grunnleggende kunnskap i kjemi, biologifysikk og bærekraftig utvikling. Studentene vil få en innføring i hva som kjennetegner ulike typer kjemiske reaksjoner, og lære om forurensning, rensing av luft og vann samt kretsløp i naturen fra et kjemisk perspektiv. Praktiske øvelser i kjemi vil støtte opp om læringen av de faglige temaene i emnet. Studentene vil videre få kunnskap om interaksjoner i økosystemet, populasjonsøkologi og bærekraftig forvaltning, hvordan klimaendringer kan true artsmangfoldet og handlingskompetanse i bærekraftig utvikling. I fysikk vil studentene lære om Newtons mekanikk, og hvordan vi kan bruke den til å beskrive bevegelse og mekaniske konstruksjoner.

 

I praksisperioden skal det legges vekt på utforskende arbeidsmåter, rapportering og vurdering i naturfag. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på campus.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

· ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (5-10)

· ha kunnskap om vitenskapelige metoder og utforskende arbeidsmåter i faget for elevene på ungdomstrinnet, og kjenne til ulike former for rapportering fra praktisk arbeid

· ha kunnskap om globale klimaendringer og hvordan man kan fremme handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for elevene på ungdomstrinnet

· ha kunnskap om interaksjoner mellom de ulike delene i et økosystem og hvordan man kan gjøre undersøkelser i et økosystem

· ha kunnskap om geologiske prosesser, karaktertrekk ved mineraler og bergarter, og sammenhenger mellom økologi og geologi

· ha kunnskap om populasjonsøkologi, modeller for populasjonsvekst og trusler mot det biologiske mangfoldet som klimaendringer og arealbruk

· ha kunnskap om Newtons lover og hvordan de kan brukes til å beskrive bevegelser

· ha kunnskap om ulike typer kjemiske reaksjoner for å kunne forklare prosesser i naturen og forstå bærekraftig utvikling i et kjemiperspektiv

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

· kunne anvende naturfaglig kunnskap gjennom utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset elever på ungdomstrinnet

· ha erfaring med skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag, og ulike former for rapportering fra praktisk arbeid

· kunne anvende ulike digitale verktøy relatert til læring i naturfag

· kunne vurdere for læring og gi og få veiledning

· kunne gjøre relevante undersøkelser i et økosystem og undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom bruk av varierte læringsarenaer inne og ute

· kunne gjenkjenne sammenhenger mellom kjemiske reaksjoner vi lærer om i emnet og hverdagslige fenomener

· kunne planlegge og gjennomføre forsøk i kjemi med elever i ungdomskolen

· kunne anvende kunnskap i mekanikk til å diskutere og bygge mekaniske konstruksjoner

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

· kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser

· kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk

· kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

· kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

· inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

  • bestått praksis

  • godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

  • godkjente arbeidskrav

 

For enkeltemnestudenter:

  • godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

  • godkjente arbeidskrav

 

Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter. Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy. Arbeidskrav blir brukt bevisst som en del av læringsprosessen i faget. Det innebærer blant annet at noen arbeidskrav vil være i form av individuelle tester underveis i semesteret på Campus. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Fullført lærerutdanning

Eksamen

Eksamen vil være en individuell muntlig eksamen, med utgangspunkt i en fordypningsoppgave studenten har jobbet med underveis i semesteret. Gradert karakter.

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT114 – Naturfag 1A fellesemne 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:28