Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

IDR100 Norsk idrett fra et idrettspsykologisk perspektiv

Innhold

I dette emnet skal studentene arbeide med idrettspsykologiske temaer som er relevant for idrettslig ferdighetsutvikling og prestasjon. Studentene vil få en innføring i hvordan idrettspsykologiske fenomener kan testes, og hvordan idrettspsykologiske eksperimenter kan planlegges og gjennomføres.

Idrettspsykologi

  • Personlighet i idrett

  • Motivasjonsteorier

  • Psykologiske aspekter ved idrettsskader, utbrenthet og overtrening

  • Idrettspsykologi og konkurransesituasjonen

  • Doble karrierer og karriereoverganger

  • Talentidentifisering, -utvikling og -seleksjon

  • Relative alderseffekter

  • Tidlig spesialisering og allsidighet i idrett

  • Talentutvikling og kjønnsforskjeller

  • Foreldres betydning for idrettslig ekspertise

Idrettspsykologisk testing og eksperimenter

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

  • Ha bred kunnskap om psykologiske faktorer av betydning for idrettslig ferdighetsutvikling og prestasjon

  • Ha bred kunnskap om talentutvikling i et psykologisk perspektiv

  • Ha bred kunnskap om ulike aspekter ved talentidentifisering og seleksjon i et psykologisk perspektiv

  • Ha kjennskap til ulike metoder for å planlegge og gjennomføre idrettspsykologisk testing og eksperimenter

  • Ha bred kunnskap om miljøfaktorer som påvirker idrettslig ferdighetsutvikling og prestasjon

  • Ha kjennskap til psykologiske aspekter ved skader og utbrenthet i idrett

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent aktiv deltakelse i obligatorisk undervisning.

Godkjent arbeidskrav i gruppe.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid, seminar- og gruppearbeid samt individuelt arbeid.

All undervisning knyttet til praktisk arbeid, herunder testing og eksperimenter, er obligatorisk.Se nærmere beskrivelse i Canvas.Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:08:27