BUL202G Barns utvikling, lek og læring 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Trine Smiseth Dale
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Barns utvikling, lek og læring 1 (BUL102G-1)
Innhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er todelt og består av emnene BUL102 og BUL202. Det undervises i BUL202 i andre studieår. Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap, og bygger på pedagogikkfaget og BUL102.
I BUL202 får studentene utvidet kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning. Kunnskapsområdet vektlegger barnehagens fellesskap, herunder barnekultur, de yngste barna og barnehagens mangfoldighet. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar som profesjonsutøver. Dette innebærer pedagogisk ledelse av barn og ansatte, og ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og deres foresatte. Emnet belyser profesjonsfaglig digital kompetanse og pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte i barnehagen. Praksis er en integrert del av kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om profesjonsutøvelse i barnehagen
• har kunnskap om ledelse av ansatte og barnegrupper
• har kunnskap om hvordan improvisasjon kan inngå i pedagogisk arbeid og ledelse
• har kunnskap om hvordan leken inngår i barns læring og utvikling
• har kunnskap om jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelser
• har kunnskap om barndommens egenverdi, barnekultur og toddlerkultur
• har kunnskap om mangfold i en barnehagekontekst
• har kunnskap pedagogisk dokumentasjon og ulike pedagogiske arbeidsmåter i barnehagen
• har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse
FERDIGHETER
Studenten
• kan lede barn og personale i en barnehagepedagogisk kontekst
• kan støtte og utvikle barnehagefellesskapet
• kan planlegge, vurdere og reflektere faglig over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning
• har profesjonsfaglig digital kompetanse, kan utvise digital dømmekraft og vurdere barnekulturelle produkter
• kan analysere og kritisk reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder mangfold i en barnehagekontekst
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og vurdere profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn og ansatte
• kan legge til rette for og videreutvikle et trygt og inspirerende barnehagemiljø for barn og ansatte
• kan uttrykke toleranse, interesse og respekt for alle barn uansett alder, kjønnsidentitet, og sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
• kan drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
• mestrer norsk muntlig og skriftlig og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent
• obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)
• arbeidskrav knyttet til praksis
Studentene må ha bestått
• praksis
• arbeidskrav
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Dette kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Undervisningen består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innlemmes i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Praksis utgjør 35 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 405 timer. 70% av undervisningen er obligatorisk.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen høst. Gradert karakter. Teller 60% av karakter.
Individuell skriftlig skoleeksamen vår. Gradert karakter. Teller 40% av karakter.