VER211D Pleie- og omsorgspraksis
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kari Hansen Berg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
-
VER110-D Fagets utvikling og ideologi
-
VER111-D Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid
-
VER112-D Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi
-
VER113-D Helsefag
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
- kartlegging og identifisering av behov
- pleieprosedyrer
- sykdomslære
- gerontologi og geriatri
- miljøarbeid
- dokumentasjon og kvalitetssikring
- medikamenthåndtering
- medikamenters virkning og bivirkning
- yrkesetiske retningslinjer og prinsipper
- tverrfaglig samarbeid
- velferdsteknologi
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har kunnskap om helsefaglig problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå
-
har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
-
har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming og sykdom
-
har bred kunnskap om sykdomsforebygging og helsefremming
-
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd
-
har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling
-
har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene
-
har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
-
kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
-
har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
-
kan oppdatere sin kunnskap innenfor helsefag i tråd med kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid og habilitering
-
kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
-
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
-
kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
-
kan anvende faglig kunnskap i pasientopplæring
-
kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
-
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
-
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
-
behersker relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante faglige, etiske og juridiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
-
kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
-
har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Det er også annen obligatorisk undervisning i emnet. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse av emnet henvises til emneheftet på Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er 9 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:
-
Individuell praksisoppgave
-
Arbeidskrav
-
Deltakelse i obligatorisk veiledning
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått