VER113D Helsefaglige emner
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kari Hansen Berg
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
omsorg og helsebegrepet og omsorg for egen helse
-
anatomi og fysiologi
-
førstehjelp
-
grunnleggende behov
-
forebyggende og helsefremmende miljøarbeid
-
observasjon og dokumentasjon av fysisk, psykisk, sosial og åndelig tilstand
-
pleie av syke og/eller hjelpetrengende
-
gerontologi og geriatri
-
sykdomslære
-
medikamentregning og legemiddelhåndtering
-
farmakologi
-
mikrobiologi og hygieniske prinsipper
-
velferdsteknologi
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming og sykdom
-
har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming
-
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker somatikk
-
har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
-
har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene
-
har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger
-
kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
-
kjenner til aktuelle pasientforløp
-
har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging
-
kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
-
kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
-
behersker relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
-
kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt på obligatorisk undervisning/arbeidskrav
-
Godkjent test i anatomi/fysiologi
-
Godkjent ferdighetstest
-
Godkjent prøve i medikamentregning (feilfri besvarelse)
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, arbeidskrav, ferdighetstrening/simulering, demonstrasjoner, øvelser og selvstudier. Der er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere beskrivelse i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 540 timer
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.