VER112D Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestring og velferdsteknologi
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Marianne Hovet Steig
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
Funksjonsnedsettelser
-
Miljøarbeid
-
Mestring
-
Velferdsteknologi
-
Brukermedvirkning og selvbestemmelse
-
Kommunikasjon
-
Relasjon
-
Etikk
-
Observasjon og kartlegging
-
Veiledning
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid
-
har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
-
har kunnskap om problemløsning på individ- og gruppenivå gjennom observasjon og kartlegging
-
har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne
-
har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi
-
har kunnskap om tilrettelegging for mestring og autonomi
-
har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
-
har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
-
kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
-
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
-
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å treffe begrunnede valg
-
kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig og tverrprofesjonell samhandling
-
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
-
kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
-
har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
-
kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Det er også annen obligatorisk undervisning i emnet. Indirekte praktiske studier er loggføring, skriving av praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse henvises til emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er 9 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:
-
Individuell praksisoppgave
-
Arbeidskrav
-
Deltakelse i obligatorisk veiledning
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.