SY-440 Forskningsmetode
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Anja Nastasja Robstad
- Tonje Holte Stea
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet skal gi kunnskap om ulike forskningsmetoder og deres metodologiske fundament. Det vil være særlig fokus på hvordan man designer studier for å svare på utfordringer innenfor helsesykepleie. Emnet fokuserer videre på dataanalyse, og hvordan resultater skal fortolkes og formidles. Utarbeidelse av prosjektplan er inkludert i emnet.
- Kunnskapsbasert praksis
- Forskningsprosessen
- Forskningsdesign
- Datasamling i kvalitative og kvantitative studier
- Analyse av kvalitative og kvantitative data
- Litteraturstudier
- Generalisering
- Forskning og fagutvikling i helsesykepleie (inkl. prosjektarbeid)
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder (kvalitative og kvantitative) som er relevante innenfor helsesykepleie
- har inngående kunnskap om systematiske litteraturstudier som et ledd i kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
- kan anvende relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte
- kan analysere kilder og kliniske, faglige og etiske problemstillinger med implikasjon for helsesykepleiepraksis
- kan initiere og gjennomføre et selvstendig fagutviklingsarbeid
Generell kompetanse
- kan analysere og utforme relevante vitenskapelige og metodologiske spørsmål
- kan kritisk reflektere over egen og andres forskning
- har etisk bevissthet rundt egen rolle som forsker og hvordan forskning kan påvirke deltakere i helsetjenesteforskning
- kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og internasjonalt
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente skriftlige og muntlige individuelle oppgaver
- Godkjent obligatorisk deltakelse
- Godkjent prosjektbeskrivelse
Nærmere informasjon om vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger med øvelser og gruppearbeid. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er ca. 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fem timers individuell skoleeksamen som vurderes med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SY-928 – Forskningsmetode | 15 |