SY-437 Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Lisbeth Jensen Gallefoss
- Per Christer Thomas Westergren
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
-
ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
-
informasjons- og velferdsteknologi og e-helse
-
helsestasjonsarbeid for barn og unge inkl. lover, forskrifter og rammebetingelser
-
planlegging, administrasjon, ledelse og utvikling av helsesykepleietjenesten
-
Individuell plan (IP)
-
internasjonalt perspektiv på helsesykepleiers arbeid
-
utvikling og innovasjon i helsesykepleietjenesten
-
pasientsikkerhet
-
selvivaretakelse
-
etikk og etiske vurderinger
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
-
har kunnskap om informasjons- og velferdsteknologi og e-helse
Ferdigheter
-
kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleietjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser
-
kan ivareta pasientsikkerhet
-
kan analysere og vurdere ulike digitale arenaer på en etisk og faglig forsvarlig måte
Generell kompetanse
-
kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleietjenesten
-
kan analysere internasjonale perspektiver relatert til helsesykepleiers arbeid
-
kan analysere egen kompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjente skriftlige individuelle oppgaver/gruppeoppgaver
-
Godkjent obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og muntlig framlegg
Nærmere informasjon om vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, nettbasert undervisning og gruppearbeid. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
To dagers individuell hjemmeeksamen. Vektes 60 prosent.
Tre timers individuell flervalgseksamen. Vektes 40 prosent.
Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått.
Det gis gradet karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SY-926 – Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon | 10 |