SY-426 Anestesisykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Jørn Hustad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Organisering, ledelse og miljø (HMS)
-
Kommunikasjon og teamarbeid
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
-
-
Profesjonell kompetanse
-
Kompetanse som begrep og fenomen
-
Læring og kompetanseutvikling
-
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Alvorlige infeksjoner
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)
-
Traumatologi
-
Drukning, hypotermi
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
-
Kirurgi
-
Leiring
-
Nevrokirurgi:
-
Rygg- og nakkeskader
-
Hodeskader
-
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Øre, nese og hals (ØNH)
-
Barnekirurgi
-
Fagspesifikke tema
Anestesi og anestesisykepleie ved:
-
Dagkirurgi
-
Spesielle psykiske behov
-
Fedmekirurgi
-
Gastro-kirurgi
-
Endo-/eksokrin kirurgi
-
Urologisk kirurgi
-
Lunge/thorax-kirurgi
-
Kar-kirurgi
-
Øre, nese og hals (ØNH), epiglotitt
-
Traumer, multiorgansvikt
-
Hode- og ryggskader
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Forgiftninger
-
Anestesisykepleiers pre-hospitale funksjon
-
Anestesisykepleiers rolle ved katastrofearbeid
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
har inngående kunnskap rammefaktorer, organisering og ledelse generelt, og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt
-
har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
har avansert kunnskap om patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi, anestesiologi og anestesisykepleie innen felles og fagspesifikke tema
-
har avansert kunnskap om anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper
Ferdigheter
-
forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av anestesipasienter
-
gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
-
gjennomføre anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper
-
anvende kunnskaper om behandling av akutt/kritisk syke pasienter på nye områder innen anestesi og anestesisykepleie, og i forhold til informasjon/støtte til pasient og pårørende
-
analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie
-
finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kunne anvende tidligere klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi og anestesisykepleie
-
anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i anestesi og anestesisykepleie
-
kommunisere faglige problemstillinger innen anestesi og anestesisykepleie, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.