Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

    • Organisering, ledelse og miljø (HMS)

    • Kommunikasjon og teamarbeid

    • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

  • Profesjonell kompetanse

    • Kompetanse som begrep og fenomen

    • Læring og kompetanseutvikling

  • Patofysiologi og intensivmedisin:

    • Alvorlige infeksjoner

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

    • Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)

    • Traumatologi

    • Drukning, hypotermi

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

  • Kirurgi

    • Leiring

    • Nevrokirurgi:

      • Rygg- og nakkeskader

      • Hodeskader

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Øre, nese og hals (ØNH)

    • Barnekirurgi

Fagspesifikke tema

Anestesi og anestesisykepleie ved:

  • Dagkirurgi

  • Spesielle psykiske behov

  • Fedmekirurgi

  • Gastro-kirurgi

  • Endo-/eksokrin kirurgi

  • Urologisk kirurgi

  • Lunge/thorax-kirurgi

  • Kar-kirurgi

  • Øre, nese og hals (ØNH), epiglotitt

  • Traumer, multiorgansvikt

  • Hode- og ryggskader

  • Brannskader

  • Organdonasjon

  • Forgiftninger

  • Anestesisykepleiers pre-hospitale funksjon

  • Anestesisykepleiers rolle ved katastrofearbeid

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap rammefaktorer, organisering og ledelse generelt, og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • har avansert kunnskap om patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi, anestesiologi og anestesisykepleie innen felles og fagspesifikke tema

  • har avansert kunnskap om anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper

Ferdigheter

  • forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av anestesipasienter

  • gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper

  • gjennomføre anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper

  • anvende kunnskaper om behandling av akutt/kritisk syke pasienter på nye områder innen anestesi og anestesisykepleie, og i forhold til informasjon/støtte til pasient og pårørende

  • analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie

  • finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kunne anvende tidligere klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi og anestesisykepleie

  • anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i anestesi og anestesisykepleie

  • kommunisere faglige problemstillinger innen anestesi og anestesisykepleie, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:09:34