Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling

    • Helsetjenestens organisering sett i forhold til spesialsykepleie

    • Ledelse og endringsprosesser

    • Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester

  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

    • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

    • Helsepedagogikk

    • Beredskaps- og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle

  • Teknologi og digital kompetanse

    • Digitale verktøy

    • Relevant medisinsk teknisk utstyr

    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling

  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom

    • Nevrologi

    • Nevrokirurgi

    • Traumatologi

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

    • Organdonasjon

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

    • Pasientsikkerhetskultur

    • Kvalitetsarbeid

    • Interprofesjonelt teamarbeid

Fagspesifikke tema

  • Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder

    • Intensivmedisinsk behandling av barn/akutt kritisk sykdom

  • Avsluttende behandling i barne- og nyfødtavdeling

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt og patofysiologiske prosesser starter, utvikles og behandles hos barn og nyfødte.

  • Har inngående kunnskap om barnepalliasjon.

  • Har avansert kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger.

  • Har inngående kunnskap om helsepedagogikk som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg.

  • Har inngående kunnskap om betydningen av helsekompetanse hos barn i alle aldere og deres pårørende.

  • Har inngående kunnskap om helhetlige pasientforløp, målgruppens juridiske posisjon og rettigheter.

  • Har inngående kunnskap om faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft.

  • Kan kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre.

  • Har inngående kunnskap om metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer, og kan lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget.

  • Har inngående kunnskap om lovverk, samt bruk av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi.

  • Har inngående kunnskap om lovverk, funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr.

  • Har inngående kunnskap om pasientsikkerhet i helsetjenesten.

  • Har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen barnesykepleie.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløp og sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester i tråd med lover og retningslinjer.

  • Kan analysere uønskede hendelser og bidra til å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.

  • Kan veilede og undervise studenter og kollegaer.

  • Kan bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester.

  • Kan bruke pedagogiske metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til nytenkning og innovasjon.

  • Kan hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp.

  • Kan reflektere kritisk rundt teori, identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.

  • Kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig.

  • Kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie.

  • Kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk.

  • Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder.

  • Kan anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede studenter og kolleger innen fagområdet.

  • Kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.

  • Kan anvende relevant kunnskap og kommunisere og samhandle tverrfaglig i team rundt det akutt kritisk syke barnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning. Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 20:05:02