Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Planlegging for lokal og regional utvikling har historisk stått sterkt i både en norsk og internasjonal kontekst. I emnet settes temaet i en historisk, politisk og geografisk sammenheng, der målet er å trene studenter i både teori og praksis om planlegging for lokal og regional utvikling. Emnet omfatter en gjennomgang av temaer og geografien til regional planlegging (rural/urban, senter/periferi, nord/sør), samt politiske initiativer og strategier bak ulike utviklingsparadigmer. I emnet ser vi på hvordan dette kommer til syne gjennom mobilisering og deltakelse og konkurranseevne og attraktivitet.

I undervisningen legges det opp til en kritisk drøfting av blant annet følgende spørsmål: Hvem er det den lokale og regionale utviklingen tilrettelegger for? Hvilken rolle spiller prinsipper og verdier så som demokrati, rettferdighet, frihet, solidaritet og bærekraft? Hva er sammenhengen mellom planlegging, kunnskap og demokrati? Hvor stor en rolle spiller økonomiske utviklingsprinsipper sammenlignet med andre (for eksempel grønne) perspektiver på forandring?

Gjennom arbeidet med utviklingen av en konkret strategi for lokal og regional utvikling skal studentene kunne demonstrere bruken av relevant teori og metode på et empirisk materiale.

Følgende temaer vil inngå i emnet:

  • Modeller og teorier om lokal og regional utvikling - internasjonale og nasjonale perspektiver

  • Sammenheng mellom utvikling av teori og regional-, distrikts- og innovasjonspolitikk - nåsituasjon og historisk utvikling

  • Samspill globale og nasjonale endringer og lokal kontekst

  • Rurale - urbane koplinger og betydningen for regional utvikling

  • Vekst- og utviklingsbegrep, ulike utgangspunkt for framtidig bærekraftig regional utvikling

  • Dilemmaer og konflikter knyttet til blant annet grønn omstilling

  • Rettferdighet, deltakelse og mobilisering for lokal og regional utvikling

  • Eksempler på regionale utviklingsstrategier og -prosesser

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten:

  • inngående kunnskap om og kan kritisk drøfte teorier og modeller for lokal og regional utvikling

  • evne til å drøfte hvordan nasjonale og internasjonale økonomiske, politiske, sosiale, teknologiske og miljømessige endringer samspiller med den lokale konteksten i å forme planlegging for den regionale utviklingen i norsk og internasjonal sammenheng

  • kunnskap til å kritisk drøfte ulike vekst- og utviklingsbegrep/-visjoner, samt dilemmaer og konflikter knyttet til omstillings- og utviklingsprosesser

  • evne til å analysere regional-, distrikts- og innovasjonspolitikk og planlegging

  • innsikt i metoder for plan- og utviklingsprosesser for lokal og regional utvikling

  • kunnskap til å analysere eksempler på ulike tilnærminger til intervensjon i lokal og regional utvikling og komme med forslag til planlegging av fremtidig innsats

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent individuell prosjektoppgave. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er samme som for masterprogrammet.

Eksamen

3-dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:05:14