PSY433 Arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bente Birkeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PSY424 Psykososial helse
PSY431 Etikk, lovverk og organisering
PSY432 Perspektivmangfold og dialog
Innhold
Emnet gir kompetanse i ulike former for kunnskapsbasert praksis på individ-, gruppe- og
samfunnsnivå, og hvordan disse anvendes innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsfeltet i tjenestene. Videre gir emnet inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå. Emnet gir også kompetanse i forskningsbasert praksisutvikling og utarbeidelse av prosjektrapport.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om betydningen av selvhjelp, likepersonsarbeid og frivillig arbeid
-
har inngående kunnskap om brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
-
har innsikt i kunnskapsbaserte metoder og arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å forebygge, kartlegge og redusere problemutvikling, og for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
-
har avansert kunnskap om hvordan bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse kan skapes gjennom dialog og samarbeid
-
har avansert kunnskap om faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging, samt andre former for faglige praksiser
-
har kunnskap om vilkårene for fag- og utviklingsarbeid innen både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
-
kan reflektere rundt hvordan styrke autonomi og medvirkning, også i situasjoner som medfører gjennomføring av inngripende tiltak
-
kan analysere og kritisk reflektere over hvordan egne holdninger, verdier og væremåter kan innvirke på arbeid med den det gjelder, deres familie og nettverk og samarbeidspartnere
-
kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ- og systemnivå
-
kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapsbaserte arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå og anvende disse for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
-
kan kritisk vurdere kvalitet på ulike kunnskapskilder og deres relevans for praksis
-
kan gjennomføre og evaluere fagutviklingsprosjekter med utgangspunkt i forskningsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert kunnskap
Generell kompetanse
-
kan analysere og reflektere kritisk over ulike arbeidsmåter og anvende disse innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsfeltet
-
kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
-
kan bidra til nytenkning og fagutvikling innen sitt fagområde
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav og deltagelse på obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid med veiledning, selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Prosjektrapport utarbeidet i gruppe. Det gis gradert karakter. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.