PSY432 Perspektivmangfold og dialog
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bård Bertelsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PSY424 Psykososial helse, 5 sp
PSY431 Etikk, lovverk og organisering, 10 sp
Innhold
Emnet gir kunnskap om perspektivmangfold i hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og
avhengighetsarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå kan forstås. Emnet gir også kunnskap om dialog og kommunikasjon basert på ulike forståelser av psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver, herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv
-
har inngående kunnskap om betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
-
har inngående kunnskap om betydningen av kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, samt sosial deltakelse for psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
-
har inngående kunnskap om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser
-
har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
-
har inngående kunnskap om medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger i både psykisk helse-, rus og avhengighetsarbeid, og om medikamentfrie tilbud
-
har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å videreutvikle og forbedre tjenester innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
-
har kunnskap om hvordan man kan identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Ferdigheter
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet relatert til praksis
-
kan arbeide på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å fremme dialog og bedringsprosesser for dem det gjelder, deres familie og nettverk
-
kan bruke kommunikasjonsferdigheter på måter som anerkjenner erfaringene til dem det gjelder
-
kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, menneskesyn og forklaringsmodeller
Generell kompetanse
-
kan kommunisere med utgangspunkt i ulike forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie, nettverk og samarbeidspartnere
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav og deltagelse på obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, øvelser/ferdighetstrening, selvstudier og seminarer. Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende. Studentene øver også på muntlige presentasjoner og faglig argumentasjonsteknikk. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over fem dager. Det gis gradert karakter.