Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PSY424 Psykososial helse, 5 sp

PSY431 Etikk, lovverk og organisering, 10 sp

Innhold

Emnet gir kunnskap om perspektivmangfold i hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og

avhengighetsarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå kan forstås. Emnet gir også kunnskap om dialog og kommunikasjon basert på ulike forståelser av psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver, herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv

  • har inngående kunnskap om betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • har inngående kunnskap om betydningen av kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, samt sosial deltakelse for psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet

  • har inngående kunnskap om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling

  • har inngående kunnskap om medikamenters rolle, virkninger og bivirkninger i både psykisk helse-, rus og avhengighetsarbeid, og om medikamentfrie tilbud

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv og forskningsmetoder for å videreutvikle og forbedre tjenester innen psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

  • har kunnskap om hvordan man kan identifisere og kritisk vurdere kunnskapskilder som er relevante for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid

Ferdigheter

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet relatert til praksis

  • kan arbeide på individ-, gruppe- og samfunnsnivå for å fremme dialog og bedringsprosesser for dem det gjelder, deres familie og nettverk

  • kan bruke kommunikasjonsferdigheter på måter som anerkjenner erfaringene til dem det gjelder

  • kan analysere sammenhenger mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, menneskesyn og forklaringsmodeller

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med utgangspunkt i ulike forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie, nettverk og samarbeidspartnere

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav og deltagelse på obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, øvelser/ferdighetstrening, selvstudier og seminarer. Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende. Studentene øver også på muntlige presentasjoner og faglig argumentasjonsteknikk. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over fem dager. Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 04:14:25