PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid og fagledelse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Aleksander Hals-Lydersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PSY424 Psykososial helse
Innhold
Miljøterapeutisk arbeid kommer i mange varianter og har ulike historiske tradisjoner og vitenskapsteoretiske forankringer. Forståelsen av dette mangfoldet er viktig – ikke for å skille mellom retningene, men for å kunne la dem inngå som elementer i komplekse kontekster. Et helhetlig syn på mennesket i det miljøterapeutiske feltet krever mangfold av retninger for å sikre at personen får ivaretatt sine ønsker, behov og utnyttet sine mestringsmuligheter. Det miljøterapeutiske arbeidet foregår også i en større kontekst. Arbeidet inngår i en organisasjon eller enhet i en formell struktur med en spesifikk kultur. Dermed må det miljøterapeutiske arbeidet implementeres i organisasjonen og i personalgruppen gjennom opplæring basert på forståelse av enhetens egenart. I tillegg vil all virksomhet rammes inn av juridiske bestemmelser og offentlige føringer. For å kunne planlegge miljøterapeutisk arbeid må denne rammen forstås på en slik måte at personen vet hvordan endringsarbeid på individnivået er avhengig av nivåene i systemet.
Temaer i emnet:
-
Miljøterapeutisk arbeid: Ulike tradisjoner og varianter
-
Vitenskapsteori
-
Forskningstradisjoner
-
Fagledelse
-
Personalopplæring
-
Implementering
-
Veiledning
-
Ansvarsforhold
-
Organisasjonsstruktur og miljøterapeutisk arbeid
-
Lovverk, veiledere og nasjonale retningslinjer
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
Ha avansert kunnskap om fagledelse som utgangspunkt for miljøterapeutisk arbeid
-
Ha kunnskap om ulike forskningstradisjoner og vitenskapsteoretiske ståsteder innen miljøterapeutisk arbeid
-
Ha kunnskap om ulike miljøterapeutiske arbeidsmåter og intervensjoner
-
Ha inngående kunnskap om brukerrettigheter, samtykke og selvbestemmelse som premiss for miljøterapeutisk arbeid
-
Ha kunnskap om organisering og organisasjoner innen helse- og velferdssystemet
-
Ha inngående kunnskap om implementering av miljøterapeutiske tiltak, metoder og forståelsesrammer
-
Ha kunnskap om hvilket lovverk som regulerer tjenestene og dermed legger premisser for det miljøterapeutiske arbeidet i organisasjonen
Ferdigheter
-
Kunne bruke ulike fagtradisjoners former for problemløsning, dokumentasjon og evaluering
-
Kunne planlegge for implementering av miljøterapeutisk arbeid
-
Kunne identifisere opplæringsbehov og planlegge for opplæring og veiledning av personalet
-
Kunne anvende kunnskap om lover og regelverk, nasjonale veiledere og faglige retningslinjer i miljøterapeutisk arbeid
-
Kunne analysere og forstå organisasjonshierarki, roller, ansvar og myndighet som faktorer i miljøterapeutisk arbeid
-
Kunne analysere behovet for og planlegge beslutningsstøtte og muligheter for selvbestemmelse
-
Kunne vise forståelse for organisasjonskulturelle og individuelle aspekter som forutsetninger for fagledelse i miljøterapeutiske arbeid
Generell kompetanse
-
Kunne analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som aktualiseres i miljøterapeutisk arbeid
-
Kunne kommunisere miljøterapeutiske beslutninger og prioriteringer
-
Kunne anvende ulike miljøterapeutiske intervensjoner på nye måter for å løse komplekse problemstillinger i praksis
-
Kunne bidra til nytenking og innovasjon i miljøterapeutiske arbeidsprosesser innen eget arbeidsfelt
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning.
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Se nærmere beskrivelse i emneheftet i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert. Samlingene kan omfatte undervisnings- og læringsformer som fremlegg, seminarer, forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, skriftlig arbeidskrav og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer. Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet fem timer. Gradert karakter. Se emnehefte på Canvas for nærmere beskrivelse.