PRA921 Praksisemne
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Klasserommet byr på utfordringer i et samfunn i rask utvikling. Digitaliseringen av samfunnet generelt gir også skolen mange utfordringer. I tillegg kommer bruk av spill både privat og på skolen. E-sport og gaming er en sentral del av elevers liv og det er viktig å kunne bruke dette på en didaktisk god måte der det er mulig. Det er også viktig å fokusere på hvordan en begrenser bruk om det ikke er hensiktsmessig.
Dette emnet skal gi et innblikk i hvordan en kan bruke digitale spill som verktøy på en god og integrert måte i undervisningen. Emnet er praktisk anlagt og fokuserer på å benytte tidligere innlært kunnskap om spill og akademisk e-sport som didaktiske verktøy. Studentene tar elever med gjennom et undervisningsløp veiledet av fagpersoner i feltet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
Benytte seg av spill som et læreverktøy
-
Organisere spill som en aktivitet i full klasse eller i elevgrupper
-
Se fordeler og ulemper ved bruk av spill som didaktisk verktøy
-
Planlegge og gjennomføre fagøkt der spill er en sentral del
-
Bruke digitale verktøy i undervisningssituasjon som involverer kommunikasjon og video/bilde
-
Lage et eget opptak eller stream på lukket mediekanal
Vilkår for å gå opp til eksamen
Undervisningsopplegg skal være godkjent av praksisveileder og være gjennomført innen avtalt tid.
Undervisnings- og læringsformer
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 200 timer.
Emnet skal gjennomføres i praksisfeltet under veiledning.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Mappevurdering bestående av undervisningsopplegg, rapport om gjennomføring og resultat og en 10 minutters videosnutt på egen mediekanal som reflekterer over gjennomført undervisningsopplegg. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/mac.