PED9003 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere 2. Veiledning og vurdering i skole og bedrift
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Monika Øgård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Yrkesfaglærerløftet
Forkunnskapskrav
Yrkesfaglærerutdanning. Søker må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglig utdanningsprogram. Søker må også ha bestått Ped9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere 1. Helhetlig yrkesopplæring i skole og bedrift (15sp),eller tilsvarende.
Innhold
Emnet vil være tilpasset studentenes hverdag i arbeidet som yrkesfaglærer.
Veiledning og vurderingsformer i faget Yrkesfaglig fordypning vil være sentralt, med fokus på samarbeid mellom de ulike læringsarenaene skole og bedrift.
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt tilknyttet egen praksis, og må i den sammenheng bidra inn i eget profesjonsfellesskap gjennom deling av kompetanse knyttet til utviklingsprosjektet.
Emnet vil vektlegge elevmedvirkning i faget Yrkesfaglig fordypning. Handlingsrommet i faget vil bli analysert for å se på alternative organiserings- og læringsmuligheter.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten skal
-
kunne analysere relevante nasjonale styringsdokumenter som omhandler faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring
-
kunne drøfte skolens mandat og grunnleggende verdier og prinsipper i lys av helhetlig yrkesopplæring
-
kunne drøfte helhetlig yrkesopplæring og handlingsrommet i faget Yrkesfaglig fordypning
-
kunne drøfte aktuell forskning og evalueringer i fag- og yrkesopplæring
-
kunne analysere ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer i faget Yrkesfaglig fordypning
FERDIGHETER
Studenten skal
-
kunne dokumentere, presentere og reflektere over eget utviklingsarbeid innen fag- og yrkesopplæring tilknyttet egen praksis
-
kunne vurdere og bruke aktuelle styringsdokumenter i yrkesopplæringen og eget utviklingsarbeid
-
kunne bruke ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer i faget yrkesfaglig fordypning tilpasset en mangfoldig elevgruppe
-
kunne ivareta elevmedvirkning i planlegging, gjennomføring og vurdering av yrkesfaglig fordypning
GENERELL KOMPETANSEStudenten skal
-
kunne analysere og videreutvikle egen kompetanse innen helhetlig yrkesopplæring
-
bidra til at faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring blir en integrert del av skolens utviklingsarbeid
-
kunne vurdere egen rolle inn i et profesjonsfaglig fellesskap
-
kunne videreutvikle egen kompetanse tilknyttet faget Yrkesfaglig fordypning ved å analysere relevant forskning og teori
-
kunne analysere aktuelle problemstillinger innen faget
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves oppmøte på samlingene. Studenten må ha levert mellomarbeid knyttet til arbeid i egen skole. Nærmere informasjon om arbeidskrav oppgis ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er delvis nettbasert, med totalt to fysiske samlinger og en nettsamling i vårsemesteret. Det er lagt opp til at studentene skal arbeide med oppgaver både individuelt og i gruppe med veiledning mellom samlingene. Det legges opp til presentasjoner, samarbeid, diskusjoner og veiledning på samlingene.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Eksamen tar utgangspunkt i utviklingsprosjekt utført på egen skole. Utviklingsprosjektet skal være relatert til relevant teori fra emnet.
Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.