Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk: Norsk Litteratur: Norsk og engelsk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Sentrale tema:

  • Begrepsapparat og analyseverktøy for strategisk ledelse

  • Utviklingen av strategifaget som egen fagdisiplin

  • Modeller for planlegging og posisjonering, konkurranseforståelse, verdikjeder og bedriftsklynger i tråd med SDG nr 9 (innovasjon og infrastruktur)

  • Strategisk planlegging og fremvoksende strategi, mikro- og makronivå av strategiutvikling og posisjonering, dynamiske kapabiliteter og evne til omstilling og utvikling i tråd med SDG 8 (ansendig arbeid og økonomisk veskt)

  • Visjoner og målsettinger, idegrunnlag, "Mission" og «Vision»

  • Effektivitet, kreativitet og innovasjon, strategi og struktur-forutsetninger

  • Strategisk ledelse, lederskapsprinsipper, verdier og etikk innen rammen av SDG 12 (ansvarlig forbruk og produksjon)

  • Hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye muligheter og forretningsmuligheter

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten;

- ha inngående kunnskap om strategi og om sentrale begreper og teorier knyttet til strategi
- kunne anvende sentrale modeller tilknyttet konkurranse, posisjonering og verdisystemer og ha kunnskap om modellenes begrensninger
- kunne identifisere og forstå etiske dilemmaer i strategisk ledelse, inkluderte problemstillinger knyttet til bærekraft
- ha innsikt i sentrale kjennetegn ved ulike typer for forretningsmodeller og kunne utvikle slike modeller
- kunne identifisere sammenhengen mellom strategi og organisasjoner, økonomisk styring, effektivitet og innovasjon
- kunne identifisere og utvikle nye forretningsområder

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatoriske innleveringer og muntlig presentasjon (2-5 personer).

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer

Undervisningsspråk: Norsk
Litteratur: Norsk og engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Semesteroppgave (grupper fra 2-5 personer). Gradert karakter

Annen informasjon

Studieavgift.

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:05:06