Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Instrumentalundervisning er ofte en del av arbeidsområdet til en musiker. Emnet gir en innføring i didaktiske og pedagogiske teorier man kan anvende i instrumentalundervisning. Det gir også en innføring i ulike teknikker og ulike verktøy for planlegging, gjennomføring og evaluering av instrumentalundervisning, samt en innføring i ulik ensemblemetodikk for rytmiske ensembler. Studentene vil bli kjent med hvordan man bruke enkel komponering og ulike tekniske løsninger som verktøy inn i en instrumentalundervisning. Studenten vil ha eget hovedinstrument som utgangspunkt, men vil også få kjennskap til hvordan andre instrumenter fungerer i en samspillsituasjon.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:
• ha kunnskap om rytmisk instrumentalundervisning med tilhørende didaktiske og pedagogiske teorier
• ha kunnskap om ensemblemetodikk for ulike ensembler innen den rytmiske tradisjonen
• beherske hvordan bruke enkel komponering som middel i instrumentalundervisningen
• kjenne til ulike teknologiske løsninger i forbindelse med instrumentalundervisning
• kunne planlegge, gjennomføre og evaluere en instrumentalundervisning.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning • 3 godkjente obligatoriske oppgaver  Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og består av praktisk arbeid og selvstudium. Emnet inneholder både teoretiske og praktiske oppgaver. Studentene løser disse oppgavene både selvstendig og i grupper. Studenter får individuelle tilbakemeldinger gjennom Canvas på oppgaver gitt underveis i semesteret. I undervisningen anvendes digitale verktøy som Sibelius, Apple Logic Pro og Garageband. Studenten vil også få innføring i bruk av MOSO og andre applikasjoner som kan fungere som verktøy for instrumentalundervisning. Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemets kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

14 dager individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang ca. 2500 ord. Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:05:01