MM-916 Interaktiv media og spill
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
På samme måte som vi har mange ulike kulturer, har vi også mange ulike typer spil. Felles for dem er at de inneholder en del mekanismer og komponenter som hver for seg har en egen funksjon. Dette emnet skal gi et innblikk i hvordan en designer spill og hva som er de mest sentrale delene å huske på i slike prosesser. Emnet vil også fokusere på fordeler og utfordringer relatert til design av spill. Studentene vil også bli utfordret til å designe sine egne spill
Video og lyd er sentrale begrepet innen e-sport og spill generelt. Synkron kommunikasjon er en nødvendighet og det vil være viktig å beherske de verktøy som er relevante for optimalt resultat. Dette emnet gir også en innføring i bruk av de mest vanlige plattformene for distribusjon av e-sport samt verktøy som setter studenten i stand til å produsere eget innhold, kommunisere med andre samt bygge sin egen posisjon innenfor den aktiviteten hen driver.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne sette opp egne kanaler og kommunisere med andre via ulike programmer som Twitch, Youtube og Discord
-
kunne planlegge og produsere variert multimedieinnhold som grafikk, video og lyd
-
kunne sette opp video capture og konfigurere overlay
-
kunne benytte utstyr og programvare for lydopptak og lydredigering samt benytte chatfunksjoner
-
kunne presentere aktivitet og kommunisere med andre spillere både synkront og asynkront
-
ha en overordnet innsikt i hva spilldesign er
-
beherske sentrale begreper og teorier innen spilldesign
-
kunne drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike typer mekanismer
-
kunne analysere og evaluere spills mekanismer, komponenter og regler
-
Kjenne utfordringene rundt bruken av sosiale medier og regelverket relatert til dette i skolesammenheng
-
Designe enkle spill med læring som hovedformål
-
Lage enkle undervisningsopplegg digitalt ved hjelp av interaktive medier og spill
Undervisnings- og læringsformer
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 200 timer.
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne få vurdering.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Mappevurdering. Krav til innhold i mappen blir publisert i Canvas. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/mac.