Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Anbefalte forkunnskaper

ME-435 Vitenskapsteori

ME-427 Introduction to Research Methods

Innhold

Emnet er en faglig fordypning innenfor selvvalgt fagområde relevant for studentens masterprosjekt. Emnet skal gi studentene øvelse i å planlegge et selvstendig forskningsarbeid gjennom å utarbeide en prosjektbeskrivelse, herunder kunnskapsstatus, forskningsspørsmål, metodisk tilnærming/studiedesign og metodologiske og forskningsetiske vurderinger.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

• har inngående kunnskap om litteratursøk

• har inngående kunnskap om selvvalgt fagområde

• har inngående kunnskap om søkeprosesser, forskningsetikk og personvern knyttet til

forskningsprosjekt

Ferdigheter

• kan formulere relevante forskningsspørsmål med bakgrunn i kunnskapsstatus

• kan planlegge hensiktsmessig metodisk tilnærming/studiedesign med utgangspunkt i et forskningsspørsmål/en problemstilling

• kan drøfte og kritisk vurdere metodologiske utfordringer innenfor selvvalgt fagområde

• kan analysere forskningsetiske problemstillinger samt kritisk vurdere ivaretakelse av

personvern

Generell kompetanse

• behersker akademisk skriving som sjanger

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent selvvalgt fagområde og pensumliste

  • Godkjent utfylt meldeskjema

 

Se emnehefte for nærmere informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledet arbeid med egen prosjektskisse, utfylling av meldeskjema til relevant organ (REK/FEK/NSD).

Arbeidsomfang i emnet er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Prosjektbeskrivelse som gjennomføres som et individuelt arbeid eller i grupper på inntil tre personer. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Det gis felles vurdering ved innlevering i gruppe. Se fakultetes masterhåndbok for ytterligere informasjon.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 21:05:38