ME-436G Forskningsetikk og utvikling av forskningsprosjekt
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Monica Strømland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskAnbefalte forkunnskaper
ME-435 Vitenskapsteori
ME-427 Introduction to Research Methods
Innhold
Emnet er en faglig fordypning innenfor selvvalgt fagområde relevant for studentens masterprosjekt. Emnet skal gi studentene øvelse i å planlegge et selvstendig forskningsarbeid gjennom å utarbeide en prosjektbeskrivelse, herunder kunnskapsstatus, forskningsspørsmål, metodisk tilnærming/studiedesign og metodologiske og forskningsetiske vurderinger.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
• har inngående kunnskap om litteratursøk
• har inngående kunnskap om selvvalgt fagområde
• har inngående kunnskap om søkeprosesser, forskningsetikk og personvern knyttet til
forskningsprosjekt
Ferdigheter
• kan formulere relevante forskningsspørsmål med bakgrunn i kunnskapsstatus
• kan planlegge hensiktsmessig metodisk tilnærming/studiedesign med utgangspunkt i et
forskningsspørsmål/en problemstilling
• kan drøfte og kritisk vurdere metodologiske utfordringer innenfor selvvalgt fagområde
• kan analysere forskningsetiske problemstillinger samt kritisk vurdere ivaretakelse av
personvern
Generell kompetanse
behersker akademisk skriving som sjanger
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent selvvalgt fagområde og pensumliste
-
Godkjent utfylt meldeskjema
Se emnehefte for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledet arbeid med egen prosjektskisse, utfylling av meldeskjema til relevant organ (REK/FEK/NSD).
Arbeidsomfang i emnet er 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Prosjektbeskrivelse som gjennomføres som et individuelt arbeid eller i grupper på inntil tre personer. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Det gis felles vurdering ved innlevering i gruppe. Se fakultetes masterhåndbok for ytterligere informasjon.