MA-456 Teoretiske perspektiver på matematikkundervisning
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Lars Niclas Larson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskInnhold
Emnet tematiserer rollen teori og teoretiske rammeverk spiller i forskning. Videre introduseres matematikkdidaktisk forskning relevant for matematikkundervisning i skolen. Emnet omfatter sentrale teoretiske perspektiver ved det å analysere og forske på matematikkdidaktiske problemstillinger.
Emnet vektlegger diskusjon og anvendelser av teoretiske perspektiver på empiriske data.
Litteraturen tar opp teoretiske tilnærminger, funn, konklusjoner og pedagogiske implikasjoner som er relevante for matematikkopplæring i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- ha kunnskap om matematikkdidaktikk som et forskningsfelt.
- ha innsikt i læringsteorier, med vekt på sosiokulturell teori og konstruktivisme, hvilke konsekvenser disse får med tanke på læring og undervisning av matematikk, og kunne anvende læringsteori som støtte til å analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen.
- ha tilegnet seg avansert kunnskap om ulike teoretiske rammeverk for å analyse læring og undervisning i matematikk.
- kunne anvende ulike teoretiske perspektiver relevante for klasseromsforskning i matematikk.
- kunne kritisk reflektere over bruk av analoge og digitale verktøy i klasserommet ved hjelp av relevante teoretiske perspektiver.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk arbeidskrav og frammøte, informasjon gis i Canvas ved semesterstart
Undervisnings- og læringsformer
I emnet inngår seminartimer, arbeid i smågrupper, forelesninger og obligatoriske studentpresentasjoner av faglitteratur. Sentralt er diskusjon knyttet til anvendelse av ulike teoretiske perspektiver. Krav om frammøte til deler av undervisningen (informasjon gis i Canvas ved semesterstart). Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Samme som for masterprogrammet i matematikk
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk | 7.5 |