KKK102K Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anne-Mette Liene
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Bestått eksamen i kunnskapsområdene:
-
Barns utvikling, lek og læring
-
Natur, helse og bevegelse
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Innhold
Kunnskapsbasen bygger på barnehagepedagogisk kunnskap og i hovedsak lærerutdanningsfagene musikk, drama og forming, og på kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning med relevans for kunnskapsområdet.
Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende, mangfoldig og bærekraftig barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kunst og kulturliv.
Kunnskapsområdet legger vekt på studentens utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner. Kunnskapsområdet skal gi studenten erfaring med å anvende uttrykksformer og virkemidler fra kunstfagene musikk, teater og visuell kunst. Kunnskapsområdet vektlegger skapende individuelle, samhandlende og tverrestetiske arbeidsformer i samspill med barnehagebarn i ulike aldersgrupper.
Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenhengen mellom estetiske læreprosesser og barns lek, læring og danning. Praksis er integrert i kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har innsikt i hvordan drama, forming og musikk bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
-
har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturarv, kulturelt mangfold og likeverd
-
har innsikt i hvordan kunst og kultur påvirker barns uttrykksformer
-
har kunnskap om estetiske virkemidler, kommunikasjon, dramatisk lek, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
-
har kunnskap om barns utvikling i skapende arbeid med musikk, teater og visuell kunst
-
har kunnskap om bærekraft i kunstfaglig arbeid, som tematikk og gjennom bevisstgjøring om naturen som ressurs, resirkulering og bærekraftig materialbruk
-
har kunnskap om hvordan man kan kommunisere gjennom kroppslige, sanselige og symbolske uttrykk, og se betydningen dette har for barns identitetsutvikling, selvoppfatning og relasjonsbygging
FERDIGHETER
Studenten
-
kan ta i bruk kunstfaglige virkemidler i eget skapende arbeid og sammen med barn i spontane og planlagte situasjoner
-
kan stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom digitale uttrykksformer på en reflektert måte
-
kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og skapende prosesser
-
kan lede estetiske læringsprosesser med barn og medarbeidere, og ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering
-
kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
-
kan anvende og utforske kunstfaglige verktøy og virkemidler i samspill med barn i ulike aldersgrupper, og i møte med barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
-
kan uttrykke seg gjennom rollespill med gjenstander og imaginære rekvisitter, skapende teater, dramatisk improvisasjon og ulike fortellerteknikker
-
kan anvende visuelle virkemidler og utrykke seg gjennom to- og tredimensjonale materialer og teknikker i arbeid med kunst og håndverk
-
kan gjennom sang og spill på musikkinstrumenter ha notekunnskap til å orientere seg elementært i sangbok og til å bygge akkorder
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
ser barn som kompetente deltakere i barnehagen og samfunnets kunst- og kulturarena, og viser følsomhet og innlevelse i deres estetiske uttrykksformer
-
kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker, tilrettelegger og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
-
kan stimulere barns mestringsfølelse, skaperglede og musiske væremåte, og på den måten bidra til barnets livsmestring
-
har kjennskap til kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid i profesjonsfaglig sammenheng
-
kan planlegge, lede og reflektere over tverrfaglige prosesser og arbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent tverrfaglig praktisk gruppeoppgave
-
Godkjent et fagspesifikt individuelt arbeidskrav i drama, forming og musikk
-
Bestått praksis
-
Godkjent arbeidskrav knyttet til praksis
-
Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer:
-
Praktisk skapende arbeid med dramatiske, visuelle og musiske uttrykksformer og medier i verksteder, musikkrom og dramasaler, både individuelt og i gruppe. Det legges vekt på praktisk undervisning, slik at studenten utvikler ferdigheter og får erfaring gjennom utforskning, fordypning og progresjon.
-
Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer. Kunst- og kulturformidlingsprosjekt for og med barnehagebarn.
-
Praksis i barnehage i vårsemesteret, 30 dager. Studenten skal ha lederdager, og studenten og praksislærer skal sammen planlegge praksisoppgaver. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.
Studentevaluering
Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgte evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
-
Skriftlig 4 timers individuell skoleeksamen, digital innlevering. Denne teller 40 % av samlet karakter.
-
Praktisk/estetisk oppgave i gruppe, som avsluttes med praktisk fremføring og refleksjon. Tre dager til forberedelse. Studenten blir individuelt vurdert. Teller 60 % av samlet karakter.
Karakterutrykk: Gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.