Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Idrett og samfunn:

  • fra antikken til nyere idrettshistorie

  • norsk idrettshistorie

  • den olympiske bevegelse

  • menneskesyn og idrett

  • etikk og moral

  • verdigrunnlag i norsk idrett

  • idrettens plass i samfunnet

  • den norske idrettsmodellen


Idrettspsykologi:

  • motivasjon og idrett

  • emosjoner og idrett

  • konkurranseprosessen

  • idrettsgruppen som fenomen

  • idrettspsykologi i praksis

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

  • kunne beskrive idrettens rolle i samfunnet i et historisk og tidsaktuelt perspektiv

  • kunne reflektere rundt etiske perspektiver i idrett

  • kunne beskrive sentrale trekk ved den norske idrettsmodellen

  • ha grunnleggende kunnskap om ulike psykologiske aspekter knyttet til idrett og prestasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, praktisk gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR100 – Samfunnsvitenskapelige emner I 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:07:36