Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Tilbud og organisering av tjenester
  • Organisasjon og ledelse
  • Stat- og kommunalkunnskap
  • Velferdsstatens utvikling og prinsipper
  • Helse- og sosialpolitikk
  • Brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og om hvordan språk og kultur påvirker dette

  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer

  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør

  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av

  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere i helse- og sosialsektoren

  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon

  • kjenner til brukerdrevet innovasjon

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere hva som kan bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

  • kan anvende og utvikle individuelle planer for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å utvikle tjenester

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser og kan forebygge og løse konflikter

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis

  • kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser

  • har innsikt i organisasjonsendringer og forbedring av tjenestene

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt på obligatorisk undervisning.

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav.

Se emneheftet på Canvas for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, oppgaveskriving, arbeidskrav, framlegg og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er en skriftlig gruppeoppgave. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Det fastsettes felles karakter for gruppen.

Se emneheftet i Canvas for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:07:26