VER308D Individrettet miljøpraksis
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Haugland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
-
VER110-D Fagets utvikling og ideologi
-
VER111-D Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid
-
VER112-D Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi
-
VER113-D Helsefag
-
VER211-D Pleie- og omsorgspraksis
-
VER215-D Samfunnsfag
-
VER213-D Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker
-
VER214-D Miljøbehandling og atferdslæring
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
miljøterapeutisk arbeid
-
etisk refleksjon
-
kartlegging
-
planlegging
-
målformulering
-
evalueringsmetoder
-
habilitering
-
opplæring
-
nettverksarbeid
-
tverrfaglig samarbeid
-
makt, tvang, stigma, tillit, verdighet og livskvalitet
-
samtykkekompetanse og selvbestemmelse
-
tilrettelegging, inkludering og deltakelse
-
tjenesteinnovasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
-
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
-
har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
-
har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
-
har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
-
har kunnskap om begrepene utvikling og endring, og hvordan skillet mellom dem har betydning for vernepleiefaglig arbeid
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell samhandling
-
kan anvende kunnskap om sentrale etiske teorier i vernepleiefaglig arbeid
-
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
kan kommunisere med personer som har ulike funksjonsvansker
-
kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
-
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner dersom de oppstår, som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
-
kan anvende vernepleierens arbeidsmodell for å identifisere og iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
-
kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
-
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder i miljøterapeutisk arbeid
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante faglig etiske og juridiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
-
kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
-
kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre om problemstillinger som oppstår i gjennomføring av forsvarlig praksis og forebygging av tvang
-
kan utveksle synspunkter om nytenkning og tjenesteinnovasjon
-
har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse henvises til emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i hele emnet er 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er 12 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:
-
Individuell praksisoppgave
-
Arbeidskrav
-
Deltakelse i obligatorisk veiledning
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.