Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • psykologiske hovedområder

  • menneskelig utvikling og atferd

  • miljøterapeutisk arbeid

  • kommunikasjons- og relasjonskompetanse

  • kognitiv funksjonsnedsettelse

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og atferd påvirker dette

  • har kunnskap om tilrettelegging av miljøterapeutisk arbeid

  • har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring

  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt

  • har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming

  • har kjennskap til forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet

Ferdigheter

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende faglig kunnskap som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan anvende relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap

  • behersker kommunikasjonsformer som er sentrale i møte med sårbare grupper

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse

  • har innsikt i faglige utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid

  • har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid skriftlig og muntlig

  • har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan planlegge tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning

Godkjent obligatoriske arbeidskrav.

Se nærmere beskrivelser i emneheftet på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, simulering, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere beskrivelser i emneheftet i Canvas.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:06:31