Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • holdninger til mennesker med funksjonsvansker
  • samfunnssyn og ideologi
  • livskvalitet, brukerperspektiv og krenkelser
  • makt og hjelp
  • vernepleierens historie og yrkesrolle etikk
  • introduksjon til kunnskapsbasert praksis og forskningsmetode

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon

  • har kunnskap om samhandling og samarbeid

  • har kunnskap om vernepleie som profesjon, fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • har kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv

  • har kunnskap om makt, hjelp og krenkelser

  • har kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming

  • har kunnskap om tilrettelegging for mestring

  • har bred kunnskap om selvbestemmelse, autonomi og brukermedvirkning

  • har kjennskap til forholdet mellom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

  • har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess

  • kan reflektere over vernepleiefaglig yrkesutøvelse

  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering og deltakelse

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling

  • kan formidle faglige synspunkter om funksjonshemmedes rettigheter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning, veiledning og fremlegg For nærmere beskrivelser, se emneheftet på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, punktpraksis og selvstudier. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Innlevering av en gruppeoppgave.

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått gis for gruppen som helhet.

For nærmere beskrivelse av emnet når det gjelder utforming, innhold og krav, henvises til emneheftet på Canvas

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:08:20