Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • holdninger til mennesker med funksjonsvansker
  • samfunnssyn og ideologi
  • livskvalitet, brukerperspektiv og krenkelser
  • makt og hjelp
  • vernepleierens historie og yrkesrolle etikk
  • introduksjon til kunnskapsbasert praksis og forskningsmetode

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon

  • har kunnskap om samhandling og samarbeid

  • har kunnskap om vernepleie som profesjon, fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • har kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv

  • har kunnskap om makt, hjelp og krenkelser

  • har kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming

  • har kunnskap om tilrettelegging for mestring

  • har bred kunnskap om selvbestemmelse, autonomi og brukermedvirkning

  • har kjennskap til forholdet mellom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

  • har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess

  • kan reflektere over vernepleiefaglig yrkesutøvelse

  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering og deltakelse

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling

  • kan formidle faglige synspunkter om funksjonshemmedes rettigheter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning, veiledning og fremlegg For nærmere beskrivelser, se emneheftet på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, punktpraksis og selvstudier. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Innlevering av en gruppeoppgave.

Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått gis for gruppen som helhet.

For nærmere beskrivelse av emnet når det gjelder utforming, innhold og krav, henvises til emneheftet på Canvas

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
VER100 – Fagets utvikling og ideologi 10
VER100 – Fagets utvikling og ideologi 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:06:30