Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Tysk/Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i tysk består av temaene:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp tyskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt læreplanverket.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som tysklærer og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier, samt læremidler som egner seg på ungdomstrinnet. Studentene skal arbeide med de grunnleggende ferdighetene i tysk og på tvers av fag. Med utgangspunkt i studentenes faglige kompetanse i tyskfaget og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av tyskundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha fagdidaktisk kunnskap i tyskfaget rettet mot trinn 8-10 og om læreplanen i fremmedspråk, nivå1

  • ha kunnskap om klasseledelse og viktigheten av gode læringsmiljø

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i tyskfaget rettet mot ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om ungdomskultur og ungdoms bevissthet og interesse for faget

  • kunne legitimere tyskfaget som skolefag og som et viktig fag for dannelse

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne ta i bruk sine faglige ferdigheter i tysk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere tyskundervisning på ungdomstrinnet

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset ungdomstrinnet

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler i undervisningen tilpasset ungdomstrinnet

  • kunne vurdere og dokumentere elevers kompetanse

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatorisk deltagelse i undervisningen (80%)

  • Bestått tverrfaglig oppgave i tysk fagdidaktikk og pedagogikk

  • Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til tyskfaget og lærerrollen vil stå sentralt. Arbeidsspråket er tysk i størst mulig omfang. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen: Det vil derfor være krav om obligatorisk oppmøte i undervisningen.

Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i tysk fagdidaktikk og pedagogikk.

Studenten velger arbeidsspråk (tysk eller norsk) i samråd med faglærer.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Eksamen

Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TY-131 – Fagdidaktikk i tysk, del 1, ettfagsvariant 7.5
TY-130 – Fagdidaktikk i tysk, del 1 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:08:16