TFL940 Prosessorientert og prinsippbasert lederskap (Prosessorientert ledelse 1)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- John Skaar
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Prosessorientert ledelse
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Innhold
Emnet gir en teoretisk og praktisk opplæring i prosessorientert og prinsippbasert ledelse. Her gjennomgås viktigheten av visjon, misjon og formålsdrevet ledelse og hvordan prinsipper kan støtte opp til dette og fungere som en guide i alt fra ledelsesbeslutninger til daglige gjøremål for de utførende.
Innholdet i emnet vil bli tilpasses studentens bakgrunn og eventuelle stilling i organisasjonen (strategisk, taktisk og operasjonelt nivå).
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha bred kunnskap om hvordan prinsipper og prinsippbasert ledelse kan anvendes i en organisasjon
- ha kunnskap om utforming, intensjon og begrunnelse for å skape en formålsdrevet organisasjon
- kjenne til forskjellen på «ting»-/resultatorientert syn og prosessbasert syn
inneha et godt praktisk og teoretisk fundament for prosessbasert tenkning.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått individuelt/gruppe refleksjonsnotat.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med varierte læringsformer bestående av podkaster, digital veiledning og videoer, prosjektarbeid og refleksjonsnotat med veiledning.
Digitale verktøy kan benyttes i forbindelse med øvinger. Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.
Undervisningsspråk: norsk og engelsk
Litteratur: norsk og engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Tilbys som videreutdanningsemne.
Eksamen
Individuell mappeinnlevering bestående av ulike oppgaver. Nærmere informasjon gis.Det gis en samlet vurdering av innholdet i mappeeksamen, som vurderes til bestått/ikke bestått.