TFL938 Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse for PT-utdanningen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Erik Arntsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Lederprogrammet
- Personlig trener, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Emnet skal være en treningsarena i iverksettelse og konseptutvikling, og skal utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Emnet skal i tillegg gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftige forretningsmodeller, kommunikasjon, markedsføring, organisering og finansiering.
Både spede ideer, en sterk interesse for- og mer konkrete tanker om prosjekter og/eller bestemte forestillinger rundt oppstart av noe eget er utgangspunkt for en iverksettelsesprosess hvor studentene aktivt utforsker og utfordrer egne ideer, forestillinger og hypoteser i henhold til brukere, marked og konseptutvikling.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
-
ha kunnskap om prosessen rundt oppstart av egen virksomhet, herunder kunnskap om hva det betyr å drive egen virksomhet, hvordan egen faglighet kan danne grunnlaget for verdiskaping og hvordan entreprenørskap kan være en driver i et distriktsperspektiv
-
forstå veien fra idé til et innovativt og bærekraftig konsept
-
ha utprøvd kreative teknikker for idé- og konseptutvikling og kunne utarbeide forretningsmodeller for nye prosjekter og virksomheter, inkludert anvendelse av relevante verktøy
-
ha innsikt i sentrale begreper og aktivt kunne anvende Design Thinking som metodikk til bruk i oppstart og utviklingsfasen
-
inneha basiskunnskap om de vanligste selskapsformer og forstå økonomiske aspekter i forskjellige deler av oppstartsfasen, spesielt finansiering og inntektskilder i en tidlig fase.
-
ha kunnskap om brukere, trender og markeder og kunne utvikle strategier for ulike markedskanaler
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent innlevering av prosjektbeskrivelse (individuelt eller gruppe inntil 3 deltakere).
Deltakelse i planlegging og gjennomføring av fagsamling. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres normalt med tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid med veiledning, øving og prosjektpresentasjon med tilbakemelding, podcast og utviklingsarbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).
Arbeid med eget prosjekt mellom samlingene.
I tillegg skal studentene i fellesskap organisere og gjennomføre en åpen fagsamling med intern og ekstern deltakelse rundt tema omkring brukerbehov, oppstarts- og markedsmuligheter innenfor helse, trening og velvære. Presentasjon av egne prosjektoppgaver inngår som en integrert del av fagsamlingen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven, individuelt eller i gruppe inntil 3 deltakere (felles karakter for gruppa). Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakterer.
Annen informasjon
Pensum
Artikler, presentasjoner, publikasjoner, modeller etc. legges ut på Canvas, og generelt er det som gjennomgås på samlingene relevant pensum.
Bill Aulet; Disciplined Entrepreneurship - 24 steps to a succesfull Startup (Textbook & Workbook)
Alexander Osterwalder/Yves Pigneur; Business Model Generation
Eric Ries; The Lean Startup
Alison Price/David Price; Introducing Entrepreneurship - a practical Guide
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TFL937 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse | 7.5 |
ORG105 – Gründer - grunnkurs i etablering av egen bedrift | 2.5 |
ORG313 – Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory | 2.5 |
TFL107 – Entreprenørskap for kunstfagstudenter | 2.5 |
TFL108 – Entreprenørskap for humanister | 2.5 |
TFL116 – Gründerlab for turisme og opplevelser | 2.5 |