Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-444 Anestesisykepleie 1

SYP427 Kliniske studier i anestesisykepleie I

Innhold

  • Klinisk praksis i anestesisykepleie under veiledning av praksisveiledere

  • Anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper, elektive og øyeblikkelig hjelp-pasienter

  • Anestesi og anestesisykepleie til barn

  • Anestesi og anestesisykepleie ved store inngrep

  • Anestesisykepleiers oppgaver ved akuttsituasjoner i sykehus

  • Leiring

  • Disponere tid og egne oppgaver i et tverrfaglig samarbeid

  • Anestesi og anestesisykepleie ved undersøkelser og behandling utenfor avdelingen

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder

  • har inngående kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasienterfaringer innen anestesisykepleie

  • har avansert kunnskap om ulike pasientgrupper, fra det premature barnet til den komplekse pasienten med sammensatte lidelser

  • har avansert kunnskap i anestesiologi, patofysiologi, farmakologi

  • har spesialisert innsikt i vurdering og sikring av pasientens luftveier og ventilasjon

  • har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang

  • har avansert kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter: situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • har inngående kunnskap om akuttmedisinske og intensivmedisinske tilstander samt om kirurgiske metoder og leiring av pasient under anestesi

  • har inngående kunnskap om relevant mikrobiologi, infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling og resistensutvikling nasjonalt og globalt samt inngående kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak

  • har spesialisert innsikt i funksjon, kontroll, anvendelse og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr innenfor anestesi- og akuttmedisin for å kunne håndtere avvik og ivareta pasientsikkerhet

  • har inngående kunnskap om ledelse av eget fagområde

  • har inngående kunnskap om betydningen av fagspesifikt og tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå

  • har inngående kunnskap om fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, stressreaksjoner og mestringsstrategier og om hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres

  • har inngående kunnskap om pasientsikkerhetsteori, kvalitets- og forbedringsmetodikk og innovasjon innenfor anestesisykepleie

  • har inngående kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av anestesisykepleie

  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen anestesisykepleie

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere anestesisykepleierens kompetanseområde og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet

  • kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, forberedelse og gjennomføring av generell anestesi, regional- og lokal anestesi og sedasjon

  • kan bruke relevante metoder i gjennomføring av systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere og vurdere pasienten, samt utføre nødvendige tiltak i gjennomføring av anestesi og i situasjoner der anestesisykepleier er involvert

  • kan analysere og selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon ved gjennomføring av anestesi

  • kan analysere, forstå og tolke digitale parametere opp mot kliniske funn

  • har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler og tracheal intubasjon hos barn og voksne, samt kan anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier

  • kan etablere intravaskulær og intraossøs tilgang, inklusiv ultralydveiledet tilgang

  • kan delvis selvstendig gjennomføre generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter og i samarbeid med praksisveileder og anestesilege gjennomføre anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander og tilrettelegge for behandling og kirurgi

  • kan delvis selvstendig gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi samt bistå i smertebehandling og palliasjon

  • kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesimedikamenter og relevante tilleggsmedikamenter

  • kan identifisere, analysere og vurdere risiko for komplikasjoner, forebygge og iverksette nødvendige tiltak under utøvelse av anestesi

  • kan anvende relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte

  • kan kritisk analysere og anvende egen kompetanse og situasjonsforståelse for å yte omsorg, fremme helse og velvære for den enkelte pasient, i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammer for yrkesutøvelse

  • har utviklet situasjonsbevissthet og evne til å kunne prioritere, og eventuelt omprioritere, relevante tiltak for å være i forkant og forutse og forebygge komplikasjoner

  • kan selvstendig bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner og handle raskt og forsvarlig, slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes

  • kan bruke relevante metoder for å ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø

  • kan analysere og vurdere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene

  • kan bruke relevante metoder til å lede og organisere eget arbeid

  • kan bruke relevant pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetoder i klinisk praksis for å opprettholde anestesisykepleie av høy kvalitet

  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten

  • kan analysere og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer og kommunisere disse ut i faglige diskusjoner

  • kan kommunisere og fremme anestesisykepleierens rolle og funksjon i profesjonelle sammenhenger og i samfunnet for øvrig

  • kan anvende relevante metoder for å ivareta god pasientbehandling samt tilpasse kommunikasjon og samhandling ut fra pasienters og pårørendes helsekompetanse og språklige bakgrunn

  • kan analysere og vurdere eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov

  • kan anerkjenne og respektere kompetansen til andre teammedlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted

  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

  • kan bidra til god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer ved uønskede hendelser

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten

  • kan analysere og anvende teori og metoder til å formulere og strukturere faglige og teoretiske problemstillinger innen anestesisykepleie

  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, bruker- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av tjenesten

  • kan analysere, konkludere og formidle faglige og etiske problemstillinger innenfor anestesisykepleie

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studentene skal utføre anestesisykepleie sammen med praksisveileder/anestesisykepleier eller selvstendig sammen med anestesilege. Hospitering ved aktuelle avdelinger. Videre skal studenten skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:08:01