Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kliniske studier 1. semester (Introduksjonspraksis)

  • Informasjon om aktuelle pasientkategorier i avdelingen

  • Informasjon om avdelingen ift. døgnrytmeplan, romfordeling, utstyrslager, gjennomgang av obligatorisk utstyr på rommet, overvåkingsutstyr etc.

  • Informasjon om rutiner ved akuttsituasjoner

  • Informasjon om brannberedskap og rømningsveier

  • Informasjon om ulike samarbeidspartnere

  • Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder/spesialsykepleier

  • Simulering - enkelte ferdighetsøvelser

Kliniske studier 2. semester

  • Oppfølging av innhold fra introduksjonspraksis 1. semester

  • Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder

  • Den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende

  • Stress- og krisesituasjoner, ulike former for mestring

  • Kliniske observasjoner og vurderinger

  • Dokumentasjon

  • Administrering av eget arbeid

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar, og kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og pårørendes integritet, autonomi og verdighet

  • Kan kritisk vurdere barn og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og langvarig sykdom i et flerkulturelt perspektiv

  • Har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale behov, og kan drøfte hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges ved sykdom og skade

  • Har kunnskap om svikt i barns vitale funksjoner, og kan drøfte og vurdere tiltak som kan opprettholde og gjenopprette disse

  • Har kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver

  • Kan ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening

  • Har kunnskap om kommunikasjon med barn, og kjenner konsekvenser av, og alternativer til, bruk av tvang

  • Kan utøve barnesykepleie grunnlagt på respekt, inkludering, trygghet og tillit, medbestemmelse og samvalg

  • Kan tilrettelegge for samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie

  • Kan informere, veilede og undervise barn og deres familier i aktuelle problemstillinger

  • Har kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn, og kan drøfte mulige virkninger og bivirkninger

  • Har kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern i nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger, samt drøfte relevante barnesykepleiefaglige tiltak, prioritere, evaluere og dokumentere i behandlingsforløpet

  • Kan, under veiledning, utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder

  • Kjenner avdelingens og sykehusets meldesystem for akutte situasjoner, inkludert hjertestans

  • Kan bruke relevante metoder og kunnskap innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse

  • Kan, under veiledning, bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp

  • Kan identifisere uønskede hendelser og benytte meldesystem for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet

  • Kan identifisere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen

  • Kan bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag

  • Har kunnskap om barnesykepleiers rolle og ansvar ved omsorgssvikt hos barn og kan finne meldesystem for omsorgssvikt

  • Kan analysere og identifisere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak

  • Kan, under veiledning, håndtere legemidler til barn i alle aldre

  • Har kunnskap om antibiotikaresistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn

  • Kan, under veiledning, administrere medisinsk-teknisk utstyr og analysere digitale parametere

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • Gjenkjenner og forstår tegn til komplikasjoner, klinisk forverring og utviklingsskader hos barn og nyfødte pasienter

  • Kan analysere, vurdere og håndtere situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • Kan benytte kunnskapsbasert forskning til å begrunne egne vurderinger og handlinger

  • Kan identifisere barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • Kan reflektere kritisk over egen og andres yrkespraksis og handle i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivning

  • Kjenner eget kompetanseområde, og går ikke ut over dette

  • Kan bidrar til egenutvikling av ikke-tekniske ferdigheter

  • Kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift. læringsutbytte og innhold, og utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt på praksisteoridager

  • Godkjent introduksjonspraksis

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:08:00