Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Innføring i og utførelse av intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper i samhandling med praksisveileder

  • Systematisk bruk av ulike observasjons- og vurderingsverktøy

  • Den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende

  • Stress- og krisesituasjoner, ulike former for mestring

  • Dokumentasjon og bruk av digitale verktøy

  • Aktuelle medikamenter - virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Aktuelt medisinsk-teknisk utstyr

  • Ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • Kommunikasjonsverktøy

  • Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om intensivsykepleiers funksjons- og ansvarsområder

  • har innsikt i forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie

  • har avansert kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie

  • har kunnskap om organsystemers fysiologi, patofysiologi, organsvikt, akutte sykdommer, smertelindring og behandling hos aktuelle pasientgrupper og kan dokumentere forsvarlig både muntlig og skriftlig

  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie

  • har inngående kunnskap om kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer

  • har avansert kunnskap om smittevern, infeksjonsforebyggende tiltak og hygieniske prinsipper

  • har kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold

  • har kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv og kan gi tilpasset informasjon til pasient og pårørende

  • har kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

  • har kunnskap om det mest vanlige medisinsk-tekniske utstyr som anvendes i avdelingen

  • har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid, samt om aktuelle kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling

  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og systematisk kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie for å forbedre helsetjenesten

Ferdigheter

Studenten:

  • kan selvstendig kjenne igjen ulike former for stress og mestringsmekanismer og ut fra dette ivareta seg selv, pasienter og pårørende i et høyteknologisk miljø

  • kan selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av stabile pasienter og bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av intensivsykepleie

  • kan beherske observasjon av respirasjon og sirkulasjon, vurdere og sette i gang tiltak hos stabile pasienter selvstendig og analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner delvis selvstendig

  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser delvis selvstendig

  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger i samhandling med veileder

  • kan selvstendig anvende kunnskap om monitorer og det mest vanlige medisinsk-tekniske utstyret i avdelingen og delvis selvstendig bruke utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling

  • kan selvstendig beherske administrasjon av og anvende kunnskap om virkning og bivirkning av forordnede medikamenter

  • kan planlegge, gjøre rede for og administrere eget arbeid

  • kan bruke relevante metoder for å identifisere, analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan formidle, være bevisst på og ikke gå ut over eget kompetansenivå

  • kan opptre respektfullt overfor pasienter, pårørende og kolleger

  • kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende sammen med veileder

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å søke, vurdere og anvende ny kunnskap

  • kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg sammen med veileder

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap i akutte og kritiske situasjoner i samhandling med veileder

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å samhandle og kommunisere i tverrprofesjonelle team i behandling av intensivpasienten

  • kan kvalitetssikre og utføre kurveføring, Utarbeide relevant skriftlig dokumentasjon og gi muntlig rapport i vaktskifter i samhandling med praksisveileder

  • kan bidra til at bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig i samhandling med veileder

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten i samhandling med veileder

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon og få omvisning i avdeling og sykehus. Videre skal studenten utføre intensivsykepleie sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift. emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt på praksisteoridager

  • Godkjent introduksjonspraksis

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:08:00