Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kliniske studier 1. semester (Introduksjonspraksis)

  • Organisering/anestesisykepleierens oppgaver og funksjoner i avdelingen

  • Døgnrytmeplan, rytmen i arbeidsdagen

  • Sentralgassanlegg

  • Anestesiapparat og pasientmonitorering

  • Sprøytepumper

  • Brannberedskap og rømningsveier

  • Kommunikasjon: telefon/calling

  • Medisinrom

  • Lager, anestesi

  • Innføring i og utførelse av anestesisykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder

  • Simulering - ulike ferdighetstreninger

Kliniske studier 2. semester

  • Oppfølging av innhold fra introduksjonspraksis 1. semester

  • Utføre anestesi og anestesisykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder

  • Anestesimedikamenter, hjelpemidler til sikring av frie luftveier og medisinsk teknisk utstyr i anestesiavdelingen

  • Anvende teoretisk kunnskap i praktiske situasjoner

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Beherske stadig flere deloppgaver

  • Gjennomføre gradvis mer selvstendig anestesisykepleie

  • Dokumentasjon og rapport

  • Administrere eget arbeid

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om anestesisykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder, profesjonens etiske retningslinjer, relevante lover og forskrifter samt fagområdets historie, tradisjon og plass i samfunnet

  • kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende

  • har avansert kunnskap i fysiologi, patofysiologi og anestesiologi som er relevant for yrkesutøvelsen

  • har spesialisert innsikt i farmakologi og legemidler som brukes ved anestesi, avansert smertebehandling og palliasjon

  • har spesialisert innsikt i vurdering og sikring av pasientens luftveier og ventilasjon

  • har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang samt vasoaktiv behandling, væskebehandling og transfusjoner

  • har inngående kunnskap om relevant mikrobiologi, infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling og resistensutvikling nasjonalt og globalt

  • har inngående kunnskap om mikrobiologi, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak samt infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling og resistensutvikling nasjonalt og globalt

  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy samt spesialisert innsikt i funksjon, kontroll, anvendelse og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr innenfor anestesi

  • har inngående kunnskap om ledelse av eget fagområde

  • har inngående kunnskap om samhandlings- og kommunikasjonsverktøy

  • har inngående kunnskap om betydningen av fagspesifikt og tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere anestesisykepleierens kompetanseområde og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet for å yte omsorg, fremme helse og velvære for den enkelte pasient, i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammer for yrkesutøvelse

  • kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien

  • kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, forberedelse og gjennomføring av generell anestesi, regional-, og lokal anestesi og sedasjon

  • har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler og tracheal intubasjon hos barn og voksne, samt kan anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier

  • kan bruke relevante metoder for å etablere intravaskulær og intraossøs tilgang, inklusiv ultralydveiledet tilgang

  • kan bruke relevante metoder for å forberede, kontrollere og anvende anestesiapparatur, monitorer, relevant medisinsk utstyr og digitale verktøy

  • kan analysere, forstå og tolke digitale parametere opp mot kliniske funn

  • kan bidra til at bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

  • kan anvende relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte

  • kan bruke samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å ivareta god pasientbehandling og pasientmedvirkning

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget

  • kan selvstendig gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi

  • kan analysere og vurdere eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov samt anerkjenne og respektere kompetansen til andre teammedlemmer og kollegaer

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta relevant informasjon om praksisstedet, få omvisning i avdeling og andre relevante steder i sykehuset hvor anestesi gjennomføres. Studenten skal utføre anestesisykepleie sammen med praksisveileder/anestesisykepleier. Videre skal studenten skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt på praksisteoridager

  • Godkjent introduksjonspraksis

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:59