SYP427 Kliniske studier i anestesisykepleie l
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Marianne Trygg Solberg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Kliniske studier 1. semester (Introduksjonspraksis)
-
Organisering/anestesisykepleierens oppgaver og funksjoner i avdelingen
-
Døgnrytmeplan, rytmen i arbeidsdagen
-
Sentralgassanlegg
-
Anestesiapparat og pasientmonitorering
-
Sprøytepumper
-
Brannberedskap og rømningsveier
-
Kommunikasjon: telefon/calling
-
Medisinrom
-
Lager, anestesi
-
Innføring i og utførelse av anestesisykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder
-
Simulering - ulike ferdighetstreninger
Kliniske studier 2. semester
-
Oppfølging av innhold fra introduksjonspraksis 1. semester
-
Utføre anestesi og anestesisykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder
-
Anestesimedikamenter, hjelpemidler til sikring av frie luftveier og medisinsk teknisk utstyr i anestesiavdelingen
-
Anvende teoretisk kunnskap i praktiske situasjoner
-
Klinisk observasjons- og vurderingsevne
-
Beherske stadig flere deloppgaver
-
Gjennomføre gradvis mer selvstendig anestesisykepleie
-
Dokumentasjon og rapport
-
Administrere eget arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har inngående kunnskap om anestesisykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder, profesjonens etiske retningslinjer, relevante lover og forskrifter samt fagområdets historie, tradisjon og plass i samfunnet
-
kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget, og sette det inn i en kontekst for anestesisykepleierens rolle i helsetjenesten
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende
-
har avansert kunnskap i fysiologi, patofysiologi og anestesiologi som er relevant for yrkesutøvelsen
-
har spesialisert innsikt i farmakologi og legemidler som brukes ved anestesi, avansert smertebehandling og palliasjon
-
har spesialisert innsikt i vurdering og sikring av pasientens luftveier og ventilasjon
-
har spesialisert innsikt i intravaskulær og intraossøs tilgang samt vasoaktiv behandling, væskebehandling og transfusjoner
-
har inngående kunnskap om relevant mikrobiologi, infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling og resistensutvikling nasjonalt og globalt
-
har inngående kunnskap om mikrobiologi, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak samt infeksjonssykdommer, antibiotikabehandling og resistensutvikling nasjonalt og globalt
-
har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy samt spesialisert innsikt i funksjon, kontroll, anvendelse og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr innenfor anestesi
-
har inngående kunnskap om ledelse av eget fagområde
-
har inngående kunnskap om samhandlings- og kommunikasjonsverktøy
-
har inngående kunnskap om betydningen av fagspesifikt og tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
Ferdigheter
Studenten:
-
kan analysere anestesisykepleierens kompetanseområde og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet for å yte omsorg, fremme helse og velvære for den enkelte pasient, i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammer for yrkesutøvelse
-
kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
-
kan bruke relevante metoder ved preanestetisk vurdering, forberedelse og gjennomføring av generell anestesi, regional-, og lokal anestesi og sedasjon
-
har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon ved bruk av maske/bag, supraglottiske hjelpemidler og tracheal intubasjon hos barn og voksne, samt kan anvende hjelpemidler ved vanskelige luftveier
-
kan bruke relevante metoder for å etablere intravaskulær og intraossøs tilgang, inklusiv ultralydveiledet tilgang
-
kan bruke relevante metoder for å forberede, kontrollere og anvende anestesiapparatur, monitorer, relevant medisinsk utstyr og digitale verktøy
-
kan analysere, forstå og tolke digitale parametere opp mot kliniske funn
-
kan bidra til at bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
-
kan anvende relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
-
kan bruke samhandlings- og kommunikasjonsverktøy for å ivareta god pasientbehandling og pasientmedvirkning
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan analysere kliniske problemstillinger i lys av profesjonens etiske retningslinjer og kritisk vurdere nasjonale og internasjonale retningslinjers betydning for faget
-
kan selvstendig gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi
-
kan analysere og vurdere eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov samt anerkjenne og respektere kompetansen til andre teammedlemmer og kollegaer
Undervisnings- og læringsformer
All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta relevant informasjon om praksisstedet, få omvisning i avdeling og andre relevante steder i sykehuset hvor anestesi gjennomføres. Studenten skal utføre anestesisykepleie sammen med praksisveileder/anestesisykepleier. Videre skal studenten skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.
Simulering inngår som undervisningsform.
Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.
Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.
Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.
Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
-
Innlevert to refleksjonsnotat
-
Deltatt i to refleksjonsgrupper
-
Deltatt på praksisteoridager
-
Godkjent introduksjonspraksis
De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.