Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-446 Intensivmedisin og intensivsykepleie 1

SYP428 Kliniske studier i intensivsykepleie I

Innhold

  • Utførelse av faglig forsvarlig intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper selvstendig

  • Systematisk bruk av ulike observasjons- og vurderingsverktøy

  • Aktuelle medikamenter - virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Akutte situasjoner, traumatologi,

  • Etiske situasjoner

  • Mottak og flytting av pasient (planlegging og gjennomføring)

  • Administrering av eget og andres arbeid

  • Ikke tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • Helsepedagogikk

  • Dokumentasjon og bruk av digitale verktøy

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Organisering og ledelse, beredskaps- og krisehåndtering

  • Kunnskapsbasert praksis, pasientsikkerhet og kvalitetsarbeid

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om intensivsykepleiers funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling og kan anvende kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie

  • kan anvende og analysere kunnskap om klinisk og systematisk observasjon, vurdering, planlegging, utøvelse og evaluering av intensivsykepleie overfor nye og ukjente pasientgrupper

  • kan anvende avansert kunnskap om organsystemers fysiologi, patofysiologi, organsvikt, akutte sykdommer, smertelindring og behandling hos aktuelle pasientgrupper og dokumenterer forsvarlig både muntlig og skriftlig

  • kan anvende avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter

  • kan analysere og anvende avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold

  • kan anvende avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre og i et språklig og flerkulturelt perspektiv

  • har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap og krisehåndtering

  • kan anvende kunnskap om systemer for skriftlig og muntlig dokumentasjon, samt digitale verktøy, herunder personvern, som er relevant for intensivmedisinsk behandling

  • kan anvende kunnskap om det mest vanlige medisinsk-tekniske utstyr som anvendes i avdelingen, inklusive lover og forskrifter knyttet til bruk av utstyret

  • har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester relevant for intensivsykepleie

  • kan analysere og anvende kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid, samt om aktuelle kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling

  • har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter

  • kan anvende avansert kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke pasientsikkerhet i intensivavdelinger, spesielt ved mottak og flytting av kritisk syke og labile pasienter

  • kan analysere og anvende avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og vitenskapelig arbeid for å forbedre helsetjenesten og ha forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet

  • kan bruke ulike verktøy for å analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner, samt vurdere, planlegge og sette i gang tiltak hos labile pasienter selvstendig

  • kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme, mestring, læring og økt helsekompetanse

  • kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder for å veilede og undervise studenter og kollegaer

  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen hos labile pasienter og drift av intensivavdelingen

  • kan analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser, analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring

  • kan selvstendig bruke det mest vanlige medisinsk-tekniske utstyret i avdelingen og har et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger

  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå

  • kan selvstendig beherske administrasjon av og anvende kunnskap om virkning og bivirkning av forordnede medikamenter

  • kan bruke relevante metoder for å innhente og identifisere, analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige og teoretiske resonnementer, for å avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten

  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav til kvalitet og omstilling

  • kan analysere, vurdere, håndtere og formidle komplekse og etiske problemstillinger på nye og ukjente områder og i et tempo som de ulike situasjoner krever, og i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter og ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg selvstendig

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle i tverrprofesjonelle team i behandling av intensivpasienten

  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling

  • kan kvalitetssikre og utføre kurveføring, utarbeide relevant skriftlig dokumentasjon og gi muntlig rapport i vaktskifter selvstendig

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis, bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser, og både anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet

  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

  • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av intensivsykepleiefaget i samhandling med veileder

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal utføre intensivsykepleie selvstendig og sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift. emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:59