Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-447 Operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 1

SYP429 Kliniske studier i operasjonssykepleie I

Innhold

  • Innføring i og utførelse av operasjonssykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder med økt selvstendig ansvar

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Administrering av eget arbeid - sterilt utøvende og koordinerende funksjon

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, traumatologi, planlegging av mottak og mottak

  • Aktuelle medikamenter - administrering og dosering, virkning, bivirkning

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om operasjonssykepleiers roller og funksjon, samt faglig og juridisk ansvar i både sterilt utøvende og koordinerende funksjon

  • kan anvende personsentrert operasjonssykepleie med respekt for pasienter og pårørendes integritet, autonomi og verdighet i både planlagte og akutte situasjoner ved kirurgisk undersøkelse og behandling i sykehus

  • har inngående kunnskap om operasjonssykepleiers arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres

  • har avansert kunnskap om sykdomstilstander som krever kirurgi og kan kritisk vurdere pasienter og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og langvarig sykdom i et flerkulturelt perspektiv

  • har avansert kunnskap om svikt i vitale funksjoner og betydningen av slik svikt ved kirurgisk behandling og kunnskap om relevante tiltak som kan forebygge skade

  • har inngående kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskap og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder

  • kan analysere og vurdere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi

  • har avansert kunnskap om kirurgisk leiring og forebygging av utilsiktet hypotermi i utøvelse av operasjonssykepleie

  • kan tilrettelegge for trygghet og pasientsikkerhet i overflytting av pasienter mellom ulike avdelinger

  • kan anvende relevante metoder for kommunikasjonsutveksling mellom ulike avdelinger og kvalitetssikre opplysninger og informasjon med dokumentasjon, herunder kommunikasjon mellom traumemottak og operasjonsavdeling

  • har avansert kunnskap om anestesi og farmakologi og konsekvenser for kirurgisk behandling

  • kjenner til mulige virkninger og bivirkninger av anestesi

  • har avansert kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern i sykehus og kan selvstendig gjennomføre relevante tiltak for å hindre smitte og forebygge infeksjon ved å opprettholde aseptisk arbeidsmetode i både elektive og akutte situasjoner

  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsyningskjeden i ulike sammenhenger

  • kan bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utføre systematiske kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante operasjonssykepleiefaglige tiltak perioperativt, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap fra relevante områder

  • kan analysere, vurdere og håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie

  • kan utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper

  • har avanserte kunnskaper og ferdigheter om leiring av operasjonspasienten

  • kan selvstendig gjenkjenne, forstå og utføre tiltak for å forebygge komplikasjoner pre-, per- og postoperativt

  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper for å overføre kunnskap og erfaringer fra et område til et annet

  • kan selvstendig og i samarbeid med det kirurgiske teamet iverksette relevante tiltak for å forebygge uønsket hypotermi

  • kan identifisere og analysere uønskede hendelser og benytte meldesystem for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet

  • kan analysere, identifisere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen

  • kan analysere og identifisere økt behov for trygghet hos kirurgiske pasienter og iverksette nødvendige tiltak

  • kan bruke relevante metoder for å observere tegn på smerte hos operasjonspasienten og kommunisere egne observasjoner til teammedlemmer for å redusere smerte og ubehag

  • kan håndtere relevante legemidler

  • kan alternere mellom sterilt utøvende og koordinerende roller som operasjonssykepleier

  • kan analysere og bruke relevant kunnskap om smittevern og antibiotikaresistens ved planlegging, koordinering og mottak av pasienter med smitte i operasjonsavdelinger

  • kan administrere relevant medisinsk-teknisk utstyr og analysere digitale parametere

  • kan delta i traumemottak ved å ivareta pasienten ut ifra eget ansvar, rolle og funksjon

Generell kompetanse

Studenten:

  • har handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • har avanserte kunnskaper og ferdigheter om leiring av operasjonspasienten og kan selvstendig gjenkjenne, forstå og utføre tiltak for å forebygge komplikasjoner pre-, per- og postoperativt

  • kan analysere, vurdere og håndtere situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • kan bruke kunnskapsbasert forskning til å begrunne egne vurderinger og handlinger

  • kan identifisere operasjonssykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • kan reflektere kritisk over egen og andres yrkespraksis og handle i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivning

  • kjenner eget kompetanseområde og går ikke ut over dette

  • kan bidra til egenutvikling av ikke-tekniske ferdigheter i det kirurgiske teamet og ved utvidede team som ved akutte keisersnitt og ved traumemottak

  • kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

  • kan bidra med egen kompetanse til et faglig forsvarlig arbeidsmiljø

  • kan anvende relevant teori i teamsamarbeid for å ivareta pasientsikkerhet, samt et trygt, sikkert og faglig forsvarlig arbeidsmiljø

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift. læringsutbytte og innhold, og utføre operasjonssykepleie sammen med operasjonssykepleiere/praksisveiledere i de ulike operasjonsavdelinger, med økt selvstendig ansvar. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:59