Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-445 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 1

SYP430 Kliniske studier i barnesykepleie I

Innhold

  • Utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder med økt selvstendig ansvar

  • Kliniske observasjoner og vurderinger

  • Aktuelle medikamenter - virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Administrering av eget arbeid

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, planlegging av mottak og mottak

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar, og kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og pårørendes integritet, autonomi og verdighet

  • Har avansert kunnskap om og kan kritisk vurdere barn og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og langvarig sykdom i et flerkulturelt perspektiv

  • Har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale behov, og kjenner tiltak som forebygger komplikasjoner og utviklingsskader ved sykdom og skade

  • Har avansert kunnskap om svikt i barns vitale funksjoner og har kunnskap om relevante tiltak som kan opprettholde og gjenopprette disse

  • Har avansert kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver, og kan finne relevante tiltak innen barnesykepleie

  • Kan ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening

  • Har kunnskap om kommunikasjon med barn og kjenner konsekvenser av, og alternativer til, bruk av tvang

  • Kan utøve barnesykepleie grunnlagt på inkludering, trygghet og tillit, medbestemmelse og samvalg

  • Kan tilrettelegge for samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie

  • Kan anvende relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger

  • Har avansert kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn og kjenner mulige virkninger og bivirkninger

  • Har avansert kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern i nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan utføre systematiske kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet

  • Kan utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder

  • Kan utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper

  • Kan bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse

  • Kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp

  • Kan identifisere og analysere uønskede hendelser og benytte meldesystem for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet

  • Kan identifisere, analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen

  • Kan bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag

  • Har avansert kunnskap om barnesykepleiers rolle og ansvar ved omsorgssvikt hos barn og kan bistå ved melding av omsorgssvikt

  • Kan identifisere og analysere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak

  • Kan håndtere legemidler til barn i alle aldre

  • Kan analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotikaresistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn

  • Kan bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger

  • Kan administrere relevant medisinsk-teknisk utstyr og analysere digitale parametere

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • Har avanserte kunnskaper og ferdigheter og kan gjenkjenne og forstå komplikasjoner, klinisk forverring og utviklingsskader, og iverksette forebyggende og behandlende tiltak

  • Kan analysere, vurdere og håndtere situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • Kan benytte kunnskapsbasert forskning til å begrunne egne vurderinger og handlinger

  • Kan identifisere barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • Kan reflektere kritisk over egen og andres yrkespraksis og handle i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivning

  • Kjenner eget kompetanseområde og går ikke ut over dette

  • Kan bidra til egenutvikling av ikke tekniske ferdigheter

  • Kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift. læringsutbytte og innhold, og utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger, med økt selvstendig ansvar. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:58