Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-445 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 1

SYP430 Kliniske studier i barnesykepleie I

Innhold

  • Selvstendig utførelse av faglig forsvarlig barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper

  • Kliniske observasjoner og vurderinger

  • Den akutt og/eller kritisk syke og pårørende, overflytting av pasienter

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, traumatologi, HLR/AHLR til barn og voksne

  • Administrering av eget arbeid

  • Organisering og koordinering av sykepleie i aktuell avdeling

Fokus bestemmes av hvilke pasientkategorier som er i den aktuelle avdeling. Se emneheftet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar, og kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og pårørendes integritet, autonomi og verdighet

  • Har inngående kunnskap om og kan kritisk vurdere barn og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og langvarig sykdom i et flerkulturelt perspektiv

  • Har inngående kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale behov

  • Har inngående kunnskap om svikt i barns vitale funksjoner og kan selvstendig analysere og vurdere tiltak som kan opprettholde og gjenopprette disse

  • Har inngående kunnskap om helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver og kan finne relevante tiltak innen barnesykepleie

  • Kan ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening

  • Har inngående kunnskap om kommunikasjon med barn og kjenner konsekvenser av, og alternativer til, bruk av tvang

  • Kan selvstendig utøve barnesykepleie grunnlagt på inkludering, trygghet og tillit, medbestemmelse og samvalg

  • Kan tilrettelegge for samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie

  • Kan selvstendig anvende relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger

  • Har inngående kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre og kan identifisere og forebygge mulige bivirkninger

  • Har inngående kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern, i nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan i komplekse situasjoner gjennomføre selvstendige systematiske og helhetlige kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder relevante prioriteringer, evalueringer og dokumentasjon av behandlingsforløpet

  • Kan selvstendig utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder

  • Kan selvstendig utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper

  • Kan bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse

  • Kan selvstendig bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp

  • Kan selvstendig identifisere og analysere uønskede hendelser og benytte meldesystem for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet

  • Kan selvstendig identifisere, analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen

  • Kan selvstendig og i team bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag

  • Har inngående kunnskap om barnesykepleiers rolle og ansvar ved omsorgssvikt hos barn og kan melde omsorgssvikt til riktig instans i samarbeid med øvrig behandlingsteam og avdeling

  • Kan selvstendig identifisere og analysere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak

  • Kan selvstendig analysere og bruke relevant kunnskap i håndteringen av legemidler til barn i alle aldre

  • Kan analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotikaresistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn

  • Kan selvstendig bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger

  • Kan selvstendig administrere relevant medisinsk-teknisk utstyr og analysere digitale parametere

  • Kan anvende kunnskap som forebygger som komplikasjoner og utviklingsskader

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har inngående kunnskaper og ferdigheter og derved handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner

  • Har inngående kunnskaper og ferdigheter om komplikasjoner, klinisk forverring og utviklingsskader, og kan iverksette forebyggende og behandlende tiltak

  • Kan selvstendig analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • Kan benytte kunnskapsbasert forskning til å begrunne egne vurderinger og handlinger og kan utvikle egne og andre faggruppers praksis

  • Kan selvstendig identifisere nye relevante barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • Kan reflektere kritisk over egen og andres yrkespraksis og handle i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivning

  • Kjenner eget kompetanseområde og går ikke ut over dette

  • Kan bidra til egenutvikling av ikke-tekniske ferdigheter

  • Kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift. læringsutbytte og innhold. Studenten skal utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger, men også utføre selvstendig barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:58