Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-446 Intensivmedisin og intensivsykepleie I

SYP428 Kliniske studier i intensivsykepleie I

Innhold

  • Utførelse av intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper i samhandling med praksisveileder, men med økt selvstendig ansvar

  • Systematisk bruk av ulike observasjons- og vurderingsverktøy

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner

  • Mottak og flytting av pasient (planlegging og gjennomføring)

  • Aktuelle medikamenter - virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Administrering av eget arbeid

  • Ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • Dokumentasjon og bruk av digitale verktøy

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr

  • Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om intensivsykepleiers funksjons- og ansvarsområder

  • har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie

  • kan anvende avansert kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie

  • har avansert kunnskap om organsystemers fysiologi, patofysiologi, organsvikt, akutte sykdommer, smertelindring og behandling hos aktuelle pasientgrupper og kan dokumentere forsvarlig både muntlig og skriftlig

  • har inngående kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie

  • kan anvende avansert kunnskap om smittevern, infeksjonsforebyggende tiltak og hygieniske prinsipper

  • har kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter

  • har avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre og har forståelse for viktigheten av språk- og kulturkompetanse

  • har inngående kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

  • har avansert kunnskap om det mest vanlige medisinsk-tekniske utstyr som anvendes i avdelingen

  • kan anvende kommunikasjonsverktøy og kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • har avansert kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke pasientsikkerhet i intensivavdelinger, spesielt ved mottak og flytting av kritisk syke og labile pasienter

  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og vitenskapelig arbeid for å forbedre helsetjenesten og ha forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere og analysere effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet

  • kan selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av labile pasienter

  • kan analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner delvis selvstendig, samt vurdere, planlegge og sette i gang tiltak hos stabile pasienter selvstendig

  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger

  • kan bruke digital kompetanse og selvstendig bruke det mest vanlige medisinske utstyret i avdelingen, spesielt utstyr for non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling

  • kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring i samhandling med veileder

  • kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester

  • kan bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjons- verktøy i utøvelsen av intensivsykepleie

  • kan analysere risikofaktorer relatert til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser og analysere uønskede hendelser

  • kan planlegge, gjøre rede for og administrere eget og samarbeidspartners arbeid for labile intensivpasienter

  • kan bruke relevante metoder for å innhente og identifisere, analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder

  • kan anvende teori og ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige og teoretiske resonnementer for å avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie i samhandling med veileder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten

  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk

  • kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende selvstendig

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap i akutte og kritiske situasjoner delvis selvstendig

  • kan gjennom kritisk refleksjon søke, vurdere og anvende ny kunnskap

  • kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg delvis selvstendig

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle i tverrprofesjonelle team i behandling av intensivpasienten delvis selvstendig

  • kan kvalitetssikre skriftlig dokumentasjon og gi muntlig rapport selvstendig

  • kan bidra til at bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis, bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser, og både anvende og formidle kunnskapsbasert praksis

  • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av intensivsykepleiefaget i samhandling med veileder

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal utføre intensivsykepleie delvis selvstendig og sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift. emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Simulering inngår som undervisningsform.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs. 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 13:07:57