Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Helsesykepleie, masterprogram - Oppstart høst 2022

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet fokuseres det på ulike vitenskapsteoretiske retninger og de ulike design/metoder som følger av disse. Videre fokuseres det på sammenhenger mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting.

 

  • Introduksjon til vitenskapsteori
    • Vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner
  • Epistemologi
    • Objektiv og subjektiv kunnskap
      • Erfaringsbasert kunnskap, taus kunnskap, kroppslig kunnskap
    • Evidens - muligheter og begrensninger
    • Kommunikasjon av kunnskap - fordeler og ulemper
  • Forskningsetikk
    • Etikkens historie, lovverk osv.
    • Menneskesyn
    • Vitenskapelig uredelighet/forskningsetikk
  • Teori og empiri - gjensidig påvirkning
    • Kritisk lesing av forskningsartikler

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om sentrale vitenskapelige perspektiver for å utøve og videreutvikle helsesykepleiefaget
  • har inngående kunnskap om ulike epistemologiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen

Ferdigheter

  • kan diskutere og kritisk reflektere over ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
  • kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign
  • kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

  • har avansert forståelse av hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre
  • kan analysere forskningsetiske og metodologiske problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent muntlig framlegg i gruppe

  • Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning

Nærmere informasjon om vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger med øvelser, nettbasert undervisning og gruppearbeid. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over to dager. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SY-438 – Vitenskapsteori 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:33