SY-918 Lindrende omsorg - Arbeidsmetoder og fagutvikling
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hilde Elisabeth Timenes Mikkelsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Lindrende omsorg
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har gjennomført emnet: SY-917 Lindrende omsorg – Helhetlig tilnærming til symptomer og lidelse (15 sp).
Innhold
-
Organisering av palliative tjenester og planlegging av lindrende omsorg
-
Forhåndssamtale (Advance Care Planning), palliativ plan
-
Tverrfaglig/-etatlig samarbeid
-
Velferdsteknologi
-
-
Lindrende omsorg til pasienter i ulike aldersgrupper, diagnosegrupper og ulik sosiokulturell bakgrunn
-
Seksualitet og samliv i palliativ fase
-
Eksistensiell og åndelig omsorg (inkl. ulik etnisk, kulturell eller religiøs tilhørighet)
-
Sorg og sorgarbeid
-
Kommunikasjon ved alvorlig sykdom og krise
-
Hvordan mestre å være hjelper, forebygging av utbrenthet og «compassion fatigue»
-
Kunnskapsbasert praksis, fagutvikling og forskning
Læringsutbytte
Etter fullførtemne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
-
har inngående kunnskap om sykepleiefaglige utfordringer hos uhelbredelig syke og døende i ulike aldersgrupper, diagnosegrupper og med ulik etnisk, sosiokulturell og religiøs bakgrunn
-
har inngående kunnskap om lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv og organisering av det palliative tilbudet i Norge, inkludert kunnskap om tverrfaglig tilnærming.
-
har avansert kunnskap om ulike verktøy for planlegging og gjennomføring av lindrende omsorg sammen med pasient og pårørende
Ferdigheter:
-
kan søke etter, vurdere og benytte relevant fag- og forskningslitteratur
-
kan identifisere og analysere en faglig problemstilling, og presentere problemstilling, analyser og konklusjoner muntlig og skriftlig.
Generell kompetanse:
-
kan kritisk vurdere egen kompetanse og rolle i møte med den uhelbredelig syke, dennes pårørende og samarbeidspartnere
-
kan anvende kunnskaper og videreutvikle egne ferdigheter i kommunikasjon i møte med personer i krise
-
kan være en faglig ressursperson som bidrar til fagutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk undervisning.
-
Godkjent to studiekrav.
Se nærmere informasjon i emnerommet på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, temadager, selvstudium, gruppearbeid, reflekterende team, øvelser og fremlegg av eget arbeid. Det er krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende i sykepleie eller vernepleie. Studenten må ha minimum to års yrkeserfaring og være i relevant klinisk arbeid.
Eksamen
Prosjektoppgave individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Eventuell gjennomføring i gruppe forutsetter at kandidatene har samme arbeidssted. Vurderes med gradert karakter. Ved arbeid i gruppe gis det felles karakter for begge kandidatene.
Annen informasjon
Dette emnet gis som en del av universitetets etter- og videreutdanningstilbud, og har studieavgift. Det tas forbehold om oppstart av dette emnet.