Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Lindrende omsorg

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har gjennomført emnet: SY-917 Lindrende omsorg – Helhetlig tilnærming til symptomer og lidelse (15 sp).

Innhold

  • Organisering av palliative tjenester og planlegging av lindrende omsorg

    • Forhåndssamtale (Advance Care Planning), palliativ plan

    • Tverrfaglig/-etatlig samarbeid

    • Velferdsteknologi

  • Lindrende omsorg til pasienter i ulike aldersgrupper, diagnosegrupper og ulik sosiokulturell bakgrunn

  • Seksualitet og samliv i palliativ fase

  • Eksistensiell og åndelig omsorg (inkl. ulik etnisk, kulturell eller religiøs tilhørighet)

  • Sorg og sorgarbeid

  • Kommunikasjon ved alvorlig sykdom og krise

  • Hvordan mestre å være hjelper, forebygging av utbrenthet og «compassion fatigue»

  • Kunnskapsbasert praksis, fagutvikling og forskning

Læringsutbytte

Etter fullførtemne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

  • har inngående kunnskap om sykepleiefaglige utfordringer hos uhelbredelig syke og døende i ulike aldersgrupper, diagnosegrupper og med ulik etnisk, sosiokulturell og religiøs bakgrunn

  • har inngående kunnskap om lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv og organisering av det palliative tilbudet i Norge, inkludert kunnskap om tverrfaglig tilnærming.

  • har avansert kunnskap om ulike verktøy for planlegging og gjennomføring av lindrende omsorg sammen med pasient og pårørende

Ferdigheter:

  • kan søke etter, vurdere og benytte relevant fag- og forskningslitteratur

  • kan identifisere og analysere en faglig problemstilling, og presentere problemstilling, analyser og konklusjoner muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse:

  • kan kritisk vurdere egen kompetanse og rolle i møte med den uhelbredelig syke, dennes pårørende og samarbeidspartnere

  • kan anvende kunnskaper og videreutvikle egne ferdigheter i kommunikasjon i møte med personer i krise

  • kan være en faglig ressursperson som bidrar til fagutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk undervisning.

  • Godkjent to studiekrav.

Se nærmere informasjon i emnerommet på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, temadager, selvstudium, gruppearbeid, reflekterende team, øvelser og fremlegg av eget arbeid. Det er krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende i sykepleie eller vernepleie. Studenten må ha minimum to års yrkeserfaring og være i relevant klinisk arbeid.

Eksamen

Prosjektoppgave individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Eventuell gjennomføring i gruppe forutsetter at kandidatene har samme arbeidssted. Vurderes med gradert karakter. Ved arbeid i gruppe gis det felles karakter for begge kandidatene.

Annen informasjon

Dette emnet gis som en del av universitetets etter- og videreutdanningstilbud, og har studieavgift. Det tas forbehold om oppstart av dette emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:04:15