Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

SY-429-1 Sykdomslære og farmakologi

SY-443-1 Kartlegging og systematisk-klinisk helsevurdering

SY-500-1 Komplekse pasientsituasjoner og forløp

Innhold

  • Kompetanse og tjenesteutvikling, innovasjon og implementering

  • Profesjonell teamkultur

  • Pasientsikkerhet

  • Tverrsektorielt samarbeid

  • Tjenestekoordinering

  • Undervisning og veiledning

  • Digitalisering og teknologi

Læringsutbytte

Studenten:

 

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om faglig ledelse og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen, samt i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser

  • har bred kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid

 

Ferdigheter

  • kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt, til pasienter og brukere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene

 

Generell kompetanse

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av alvorlighet, nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, herunder ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger

  • kan analysere og drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp i lys av relevante etiske teorier og prinsipper

  • kan vurdere og bidra til hensiktsmessig og faglig forsvarlig implementering av velferdsteknologi i samarbeid med pasient og pårørende og kan bidra til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk deltakelse. Godkjent arbeidskrav. 

Det er krav om 80 prosent deltakelse i undervisning og 90 prosent deltakelse i ferdighetstrening. Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og ferdighetstrening. Arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.  

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:05:57