Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon
    • Lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleie
    • Spesialsykepleiens kompetanse, egenart og plass i samfunnet
    • Ulike perspektiver på akutt og kritisk sykdom
      • Alder, kultur
      • Helse, stress, mestring
      • Fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter akutt og kritisk sykdom
      • Pasientens og pårørendes opplevelser og behov
  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
    • Vurderingsverktøy
    • Smertevurdering og lindring 
    • Smittevern
    • Farmakologi og legemiddelhåndtering
    • Kirurgi og anestesi (anestesiformer, kirurgisk stressrespons, leiring og forebygging av hypotermi)
  • Teknologi og digital kompetanse
    • Dokumentasjonssystemer
    • Relevant medisinsk teknisk utstyr
    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
    • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
    • Nefrologi og nyresvikt
    • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
    • Endokrinologi
    • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Infeksjonssykdommer
    • Kirurgi og kirurgiske undersøkelser
    • Anestesiologi
  • Faglig ledelse og samhandling
    • Tverrprofesjonell samhandling og ledelse
    • Ikke-tekniske ferdigheter (ITF)
    • Dokumentasjon og kvalitetssikring
  • Kunnskapsbasert praksis, kvalitetsarbeid og forskning

Fagspesifikke tema:

  • Personsentrert operasjonssykepleie og kirurgi - ansvar og kompetanseområder
  • Perioperativ operasjonssykepleie
    • Organisering av kirurgisk virksomhet, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelsesmetoder
    • Infeksjonsforebyggende arbeid i sykehus og spesialrom
  • Faglig ledelse og samhandling
    • Mottak og overflytting av operasjonspasienter
  • Infeksjonsforebygging i sykehus ved kirurgisk behandling og undersøkelse
  • Sterilt utøvende og koordinerende funksjon
  • Steril assistanse og instrumentlære
  • Steril forsyning
  • Personsentrert operasjonssykepleie
      • Opprettholde homeostase
      • Forebygging av hypotermi
      • Leiring og forebygging av leiringsskader ved ryggleie og gynleie
      • Samhandling med pårørende
      • Immunologi, tumorlære og preparathåndtering
  • Kirurgi og spesialisert personsentrert operasjonssykepleie
      • Generell kirurgi og operasjonssykepleie
      • Spesialisert operasjonssykepleie og kirurgi ved gynekologiske lidelser og elektivt og akutt keisersnitt
      • Spesialisert operasjonssykepleie og kirurgi ved generell ortopedi, elektive kirurgiske inngrep

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for operasjonssykepleie

  • har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid i tillegg til kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling

  • har inngående kunnskap om operasjonssykepleiens roller, funksjon og ansvar og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og anvende kunnskapen i operasjonssykepleie sett i sammenheng med operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • har inngående kunnskaper om helse- og omsorgstjenestens organisering og rammer og relevant lovverk om operasjonssykepleierens fysiske og psykososiale arbeidsmiljø, stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres

  • har avansert kunnskap om bruk av tekniske instrumenter og teknologi i operasjonsavdelingen

  • har avansert kunnskap om kirurgiske instrumenter, bruksområder og sterilforsyningskjeden

  • har avansert kunnskap om personsentrert operasjonssykepleie, samt pasientens opplevelser av sykdom, akutt og eller kritisk.

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og betydningen av tilpasset informasjon til operasjonspasientene og deres pårørende med utgangspunkt i behov knyttet til alder, kjønn, sosiale forhold, språk og et flerkulturelt perspektiv

  • har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles, herunder avansert kunnskap om kirurgisk leiring, og utilsiktet hypotermi, samt inngående kunnskaper om farmakologi, legemidler og legemiddelhåndtering med relevans for operasjonssykepleie

  • har inngående kunnskap om operasjonssykepleiers ansvar for risikofaktorer ved kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt innen utvalgte områder, samt ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen

  • har avansert kunnskap om mikrobiologi og smittevern

  • har inngående kunnskap om kirurgi, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelser, herunder pre- og postoperativ sykepleie

  • har inngående kunnskaper om kommunikasjonsverktøy og hva som hemmer og fremmer tverrprofesjonell samhandling, herunder inngående kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter og ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamsamarbeid

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende og reflektere kritisk rundt bruken av relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr

  • kan vurdere tilgjengelige ressurser og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet

  • kan bruke relevante metoder for pasientsikkerhet og kvalitetsarbeid i sammenheng med aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse

  • kan bruke kunnskapsbasert praksis (KBP) og kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

  • kan analysere det perioperative pasientforløpet, ha oversikt og sikre sammenheng og kontinuitet ved utøvelse av operasjonssykepleie og forholde seg kritisk til tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon

  • kan analysere risikofaktorer hos operasjonspasienten, i både sterilt utøvende og koordinerende rolle, ved kirurgisk undersøkelse/inngrep, innen utvalgte områder for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen, og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige tema som grunnlag for faglig forsvarlig personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet

  • kan reflektere kritisk over implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr innen operasjonssykepleie

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å vurdere eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov, samt selvstendig dokumentere og kvalitetssikre informasjon om operasjonspasienten, bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kolleger

  • kan anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i henhold til sykepleieprosessen

  • kan anvende tidligere kunnskaper, ferdigheter og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi og patofysiologi

  • kan anvende tidligere kunnskaper, ferdigheter og klinisk erfaring for å analysere relevante fag og yrkesetiske problemstillinger ved utøvelse av personsentrert operasjonssykepleie, samt ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i ledelse

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger til helsepersonell og til allmenheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager
  • Simulering i forbindelse med teoriemnet
  • Utarbeidelse av studiespørsmål
  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se Canvas for ytterligere informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

Emnet har et arbeidsomfang på 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Seks timers individuell skoleeksamen (vektes 60 % av endelig karakter).
  • Individuell hjemmeeksamen over fem dager (vektes 40 % av endelig karakter).

Begge deleksamener må være bestått for at eksamen skal være bestått. Det gis felles gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 11:05:29